Lenen bij de overheid is spotgoedkoop

Waarom zou je als student tijdens de studie niet alvast lenen voor je hypotheek van later? Dat vraagt Milad Tannazi zich af. Al moet je wel zo gedisciplineerd zijn om het geld niet alvast uit te geven.

Ik ben net terug van vakantie en ik word meteen al gebombardeerd met berichten over DUO, studentenleningen en het leenstelsel; zoals vanouds maken wij studenten ons zorgen om ons financiële situatie.

Headlines als ‘Studeren wordt steeds duurder’ of ‘Kosten student dit studiejaar verder omhoog’ domineren het hedendaagse nieuws. Dit gooit uiteraard meer olie op het leenstelselvuur dat sinds vorig jaar in werking is getreden. Ik heb het al eerder over het nieuwe leenstelsel gehad en mijn ongenoegen daarover geuit.

Ik kom daar nu een beetje op terug. Lenen bij de Nederlandse overheid was, is en blijft namelijk spotgoedkoop. Als je dat geld ook nog eens op een spaarrekening gooit, wordt het een nog groter feest.

Al lange tijd loopt een discussie of studenten niet gewoon beter kunnen lenen en dat geld bewaren voor wanneer ze een huis gaan kopen. Volgens onderzoek van de budgetvoorlichters van het Nibud leent één derde van de lenende studenten geld om dat opzij te leggen voor in de toekomst. Best een groot deel van de studenten dat graag wil profiteren van de zeer lage rente van de overheidslening.

Ik geef ze geen ongelijk; het is immers goedkoper om nu te lenen dan wanneer je later geld voor een hypotheek gaat nemen. Maar volgens het Nibud is het niet zonder risico. Met redenen als “je wordt verleid om het eerder uit te geven” en “het komt in mindering op je hypotheek” overtuigen ze niet om het te laten.

Je zou denken, zitten er dan helemaal geen addertjes onder het gras? Jazeker, al zijn dat wel, vergeleken met andere financiële leningen en naar mijn mening, mini-addertjes. De rente wordt namelijk al vanaf het eerste moment opgeteld bij je schuld. Dus, zodra je gaat afbetalen betaal je rente over rente (renteception).

Dat laatste is ook nog eens deels gebaseerd op geluk en afhankelijk van het rentepercentage van het jaar waarin je bent afgestudeerd en wordt ook steeds vastgezet voor vijf jaar. Al met al: niet zonder risico’s, maar daar zijn leningen ook niet voor bedoeld.

Ik dacht nooit dat ik dit zou zeggen maar: leen allen en spaar! Als er ook iemand mij kan uitleggen hoe hij/zij dat sparen voor elkaar krijgt, hoor ik dat graag. Mij lukt het namelijk nog steeds niet…