Maak van efficiency een academische vaardigheid

Beste nieuwe minister van Onderwijs,

Ik kom eigenlijk nooit in de Universiteitsbibliotheek, hoe mooi ik de beide locaties in Utrecht (binnenstad en De Uithof) ook vind. Ik weet simpelweg niet wat ik er zoeken moet. De academische literatuur is dikwijls wel online te verkrijgen. En zo niet, ach, zolang het niet voor mijn scriptie is, kan ik die bron wel missen.

Goed, er zijn studenten die zweren bij de UB. Dáár kunnen we zich wel concentreren, thuis niet. Voor mij geldt dat precies andersom. Ik zou mij geen moment kunnen concentreren in een overvolle bieb, met overal mensen en dus potentiële stoorzenders om je heen. Piepende schoenen, snotterende neuzen en mooie vrouwen. Geen seconde kan ik er studeren.

Sinds vorige week kom ik er echter wel regelmatig. Mijn wifi is namelijk kapot, evenals mijn tv. Thuis kan ik me wel redelijk redden op 4G, maar Boer zoekt Vrouw streamen en muziek downloaden laat mijn bundel niet toe. Daarom bracht ik wat avonden door in de UB op De Uithof, in een vast hoekje op de zevende verdieping.

Het verbaasde me dat ik daar vaak dezelfde gezichten tot middernacht zag zitten blokken. Nu ben ik geen excellente student, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit, zeer ruim genomen, meer dan tien uur aan voorbereiding heb besteed voor een tentamen. Ik heb vaak wel de intentie tot meer voorbereiding, maar tijd, concentratie en motivatie remt dat vaak.

Desondanks heb ik nog nooit een vak niet gehaald.

Laatst had ik weer een tentamen:  6,6. Afgerond een zeven en dat was op de basisschool een ruim voldoende, dus ik ben tevree. Studiegenoten hoor ik op zo’n moment zeggen: wat kon er de volgende keer beter?

Een goede vraag, maar het antwoord is bijna altijd: meer, meer, meer voorbereiding. Dit en dat had ik op een rij moeten zetten, en dit oefenen en dat uitwerken.

Een vraag die nooit gesteld wordt: wat kon er de volgende keer minder? Ik heb na drie jaar uni wel geleerd dat zo’n zevenhonderd pagina’s tellend handboek niet veel meer is dan een uitgebreid Wikipedia en dat wetenschappelijke artikelen vaak al scannend ook wel te begrijpen zijn. Dat kan wat minder. Efficiency dus. Een minimale inspanning voor een maximaal resultaat.

Daarvoor is bij de reflectie na tentamens vaak geen aandacht. Met als gevolg dat studenten altijd maar het gevoel hebben dat er méér gedaan moet worden. Met als gevolg dat de UB van 08:00 ’s ochtends tot 01:00 ’s nachts bomvol zit met overijverige studenten. En een Boer zoekt Vrouw-kijker zonder tv.

Nu heeft iedere uni (of studierichting) wel een eigen lijstje met academische vaardigheden opgesteld. Grofweg hoort ‘reflectie’ er altijd wel bij. ‘Efficiency’ zou daar een goede toevoeging voor zijn.

Ik wens u een succesvol en efficiënt ministerschap.

Chiem Balduk, voormalig DUB-columnist