Master met aandacht voor arbeidsmarkt

Science Po ligt vlakbij de Eiffeltoren in Parijs

Reeds een half jaar geleden heb ik mijn bachelor Sociale Geografie & Planologie afgerond. Nu studeer ik aan het Franse Institut d'études politiques de Paris, ook wel bekend als Sciences Po. Met het beeld van de Franse 35-urige werkweek en de 60-jarige pensioensleeftijd in mijn achterhoofd, heeft het studeren in Parijs mij behoorlijk verbaasd. Afgelopen semester had ik maar liefst 9 vakken en 26 contacturen per week. Bovendien werken de Franse studenten bijzonder hard en spreken ze wonderbaarlijk genoeg zeer goed Engels. Typerend vond ik dan ook een uitspraak van een Franse vriendin van mij die uitkijkt naar het moment dat ze de arbeidsmarkt betreedt: “Dan heb ik eindelijk tijd .. en geld”.

Leverancier van Franse presidenten
Wellicht komt dit omdat Sciences Po niet echt representatief is voor het Franse hogere onderwijs. Sciences Po heeft veel weg van een zogenaamde Grande école. Deze staatsscholen zijn vaak veel kleiner en selectiever dan de reguliere Franse universiteiten. Bovendien richten ze zich voornamelijk op onderwijs in plaats van onderzoek. Sciences Po zelf is opgericht na de Frans-Duitse oorlog met als voornaamste doel om Franse ambtenaren beter op te leiden. Veel Sciences Po studenten gaan nog steeds vaak de overheid of politiek in. Zo hebben onder andere de afgelopen vier Franse presidenten aan Sciences Po gestudeerd.

Colleges van mensen uit de praktijk plus een stage
Opvallend is dat het onderwijs van Sciences Po een stuk praktijkgerichter is dan dat van de UU. Trots wordt verteld dat 50 procent van de colleges gegeven worden door practitioners die hoofdzakelijk buiten de universiteit werken. Toch zijn deze colleges een stuk wetenschappelijker dan je zou denken. Veel docenten hebben dan ook semi-onderzoekpositie bij bijvoorbeeld de OECD, IMF of een nationale overheid. Interessant is ook dat voor het reguliere masterprogramma een thesis schrijven niet verplicht is en dat aangeraden wordt om in plaats daarvan een stage te lopen. Wel wordt de master afgesloten met een Grand Oral, waarin je een betoog over een bepaald onderwerp verdedigt.

Zelf bevalt deze vorm van onderwijs mij wel. Wellicht klinkt het als een soort van veredeld HBO, maar ik verwacht wel dat het mij beter voorbereidt op de arbeidsmarkt. Bovendien worden theorieën een stuk interessanter door praktijkvoorbeelden van iemand die hier middenin staat. Vol verwachting kijk ik dan ook uit naar mijn volgende semester.