Merry Oxmas!

Sophie Bots heeft het echt wel naar haar zin in Oxford hoor, maar om eind november al een fijne kerst gewenst te krijgen….. Het doet haar Sinterklaashart een beetje pijn.

Nu december in zicht komt, loopt ook de eerste term  (periode) hier in Oxford af: officieel is dit de laatste week van het jaar. Omdat het jaar hier zo relatief vroeg eindigt, is het niet echt mogelijk om Kerstmis te vieren met je vrienden van de universiteit. Maar daar heeft Oxford een oplossing voor gevonden: Oxmas. Net Christmas, maar dan in november. Met als gevolg dat vanmiddag (27 november) na mijn hockeywedstrijd mijn ploeggenoten me een vrolijk kerstfeest toewensten. Dat is me nog nooit zo vroeg in het jaar overkomen.

In Nederland wordt nu natuurlijk nog uitgekeken naar het Sinterklaasfeest, maar in Engeland duiken de eerste kerstbomen al op rond 1 november wanneer Halloween is afgelopen. De schappen liggen vol met allerlei lekkernijen die bij Kerst horen, zoals mince pies (kleine fruittaartjes) en mulled wine (glühwein). Ongeveer elk college dat zijn eigen koor heeft, organiseert komende week christmas carols en allerlei clubs en colleges komen samen voor een christmas dinner. Ik moet er ook aan geloven, mijn eerste kerstdiner staat gepland op 8 december.

Niet alleen de supermarkten en de colleges gaan mee in deze gekte. De stad Oxford organiseerde dit weekend het Christmas Light Festival en zette één van de centrale straten van Oxford vol met allerlei kraampjes die eten, drank, of leuke hebbedingetjes verkochten (een beetje zoals de Duitse Weihnachtsmarkt). Het paleis Blenheim, dat dicht bij Oxford ligt, opende dit weekend het Christmas at Blenheim evenement. Bezoekers konden de tuinen van het paleis bewonderen, die zijn volgezet met lichtjes en kerstbomen.

Veel studenten hullen zich nu in een christmas jumper: een gebreide trui met een grote sneeuwman, een rendier of een kerstman op de voorkant. Hierbij geldt (zover ik heb kunnen zien) hoe lelijker, hoe beter. Mijn studiegenoten zijn al druk bezig om een winkeldag te plannen om onze eigen jumpers aan te schaffen, dus hier kom ik (helaas) ook niet onderuit.

Ik moet zeggen, ik mis Sinterklaas wel een beetje. Als ik beloof om op 5 december braaf mijn schoen te zetten en een liedje te zingen, kan iemand de goedheiligman dan vragen of hij aan mijn huisje niet stilletjes voorbijgaat?