IBBruisende feestcultuur

O.D.Z.* met wie ga jij door tot de vroege uurtjes?

IBB-huisfeest, foto Inge Engel
Huisfeest van Inge Engel

Wie nog nooit op het IBB-complex van studentenhuisvester SSH is geweest, zal zich er vast weinig bij kunnen voorstellen. Met een populatie van rond de 1300 studenten heeft dit stukje Utrecht zich ontwikkeld tot een bruisende studentengemeenschap met een eigen, onmiskenbare feestcultuur. Hoewel ik niet wil opscheppen over een term als ‘’poemaandag’’ of het feit dat vuurtjes nooit echt worden opgeruimd, ben ik wel te spreken over de huisfeestencultuur op de IBB. Want bijna elk weekend een huisfeest organiseren voor zo’n 150 man vereist behoorlijk wat organisatie en discipline. Als IBB-expert draai ik al een tijdje mee, dus laat me jullie de details vertellen.

Alle thema’s van de feesten beginnen met een B; dat is eigenlijk de ongeschreven regel. IBBoerderij, IBBlackjack, IBBuienalarm, er zijn heel wat dingen mogelijk. Echter, worden dit er wel steeds minder, want zoveel leuke opties met de b zijn er dan ook weer niet. Daar zit je dan met een paar van het huis op de bank, scrollend over de site van Encyclo nadat je “woorden met een b” hebt ingetypt op de google zoekbalk. “Wat als we nou IBBeetje lui doen”, stelde een van mijn huisgenoten laatst voor, “dan kunnen we gewoon het hele huis hetzelfde laten”.

Want het is nogal wat werk, een huisfeest voor 150 man organiseren. Naast de promotie van je feest, het inkopen van de drank, het opstellen van een timetable voor de muziek en het leeghalen van de woonkamer, wordt het hele huis ook nog eens in thema geverfd. Nou is dat vaak wel leuk hoor, maar soms loop ik ook mijn woonkamer binnen en denk ik ‘in welke peuterspeelzaal ben ik nu weer beland?’. Maar zo’n aanloop en voorbereiding zorgt ook voor veel verbinding. Samen op zoek naar momenten om samen de woonkamer eerst te witten, dan een ontwerp te maken en dan te gaan verven.

Op de avond zelf is het in het begin altijd een beetje ongemakkelijk vind ik zelf. Want daar sta je dan met je vijftien huisgenoten in een geheel lege woonkamer te wachten tot de eerste feestgangers zich komen melden. Het voelt een beetje alsof je de allereerste in de poema bent. Ik blijk daarin niet de enige te zijn met dit gevoel, want de eerste gasten halen eigenlijk alleen een bandje en zullen later weer verschijnen. Later op de avond stroomt het vol, met op het hoogtepunt nét iets te lange rijen voor de toiletten en minder dansruimte dan je op had gehoopt. Strompelend door de iets te veel bij de prijs inbegrepen biertjes ben je tussen de woonkamer en gangen op zoek naar je vrienden, terwijl je verschillende mensen herkent van de Jumbo op de IBB.

Wanneer het de volgende dag in het trappenhuis stinkt naar de dood omdat er iemand heeft gekotst, vraag je je toch weer af waar we het voor doen. Dan moet de schoonmaak nog beginnen. Maar je weet dat het gaat om meer dan bier en beats. De feesten staan symbool voor saamhorigheid, creativiteit en de unieke band die ontstaat tussen studenten die samen een thuis delen.

*O.D.Z betekent: onder de zinsnede