Student als duizendpoot

Na het studeren moeten we allemaal aan het werk. Tijdens onze studie moeten we daarvoor worden klaargestoomd. Maar zijn we dan ook echt klaar?

Een werkgever is op zoek naar één uit duizenden, een duizendpoot wel te verstaan. Naast dat diploma moet je meer te vertellen hebben; wat was jouw rol in alle subjes en clubjes die tijdens je studententijd voorbij kwamen? Hoe onderscheid jíj je van de massa met exact hetzelfde diploma? Waarom moeten wij jou kiezen boven een ander?

De werknemer van de toekomst, de student, moet op alle fronten goed ontwikkeld zijn en bovenal een uniek profiel hebben. De verantwoordelijkheid voor persoonlijke ontwikkeling ligt bij de student. Het is aan jou om te bepalen hoe, waar en wanneer je je ontwikkelt. Daar zijn gelukkig genoeg mogelijkheden toe; of je nu onderzoeker, practicus of bestuurder wilt worden, in vier tot zes jaar tijd kan je een uitgebreid cv opbouwen. Zo ben je tot in de puntjes voorbereid op je toekomstig werkgever. Het is een gegarandeerd succesverhaal. Toch?

Terwijl je steeds meer taken naast je studie op je neemt, ook nog even moet sporten en vanavond nog mee uit eten gaat, vergeet je nog wel eens rust te nemen. Dat komt later wel, nu is immers hét moment om te investeren in jezelf. Zo ga je maar door en door - nee zeggen is bijna geen optie.

Maar wanneer je dan uitgeput weer op bed neerstort, ben je dan echt zoveel beter geworden? Voel je je op dat moment ook goed?

Persoonlijke ontwikkeling begint bij jezelf, maar niet ten koste van jezelf. Nee zeggen is zo nu en dan voor jezelf de beste optie. Zelfs een duizendpoot moet ooit slapen.

Tags: burn-out | stress