Student 'frapet' docent op Facebook

Als universitair docent heeft Slinger Jansen veel contacten met studenten. Van die contacten heeft hij veel geleerd. Het is zijn beste opleiding tot nu toe.

In mijn baan als docent heb ik gemiddeld net zo veel contact met studenten als met collegae. Dan is het vanzelfsprekend dat je dingen van ze leert en over neemt. Hier een greep uit de geweldige dingen die ik van mijn studenten heb geleerd.

"Heeft u een pincode van vier cijfers voor uw telefoon? U heeft een voorbeeldfunctie als informatiekunde docent hoor!" - Een student die zich vooral bezig houdt met beveiliging in IT vond dat ik mijn telefoon moest beveiligen met niet vier cijfers, maar minimaal vijf. En toen ik een keer mijn Facebook open liet staan "frape-te" hij mij.

"Frapen" - ofwel "Facebook-raped". Je laat je Facebookpagina open staan en iemand anders gaat er mee aan de haal. Zo veranderde dezelfde student als hierboven, toen ik een keer naar het toilet ging tijdens college en mijn Facebook open liet staan, even mijn seksuele geaardheid, geslacht, en foto. Nog weken daarna kwam ik dingen tegen. Bijvoorbeeld als ik iets wijzigde zag ik "Slinger heeft HAAR profielfoto gewijzigd." Erg grappig.

"8-bit" - "Ow, dit weekend gaan we naar een 8-bit feestje, je weet wel, georganiseerd door eindbaas." Sorry? Eindbaas? 8-bit? Waar gaat dit over? Blijkbaar is er een serie artiesten (Sabrepulse, Unicorn Kid, Xinon) die op basis van oude computerspelletjes en computers muziek maken, die nog best wel aardig klinkt. Het genre heeft verschillende geniale namen als "Chiptune", "Chipcore", en "NintendoCore". En er zijn nog 8-bit feestjes en events ook! Niet dat je me daar zult zien, maar toch.

"Verffeest" - Een normaal goed geklede studente van mij kwam een keer naar college in witte kleding onder de poeder en verf. De verf en poeder hadden een bruine smurrie gevormd die zo stonk dat deze normaal zo populaire studente nauwelijks mensen om zich heen had. Ze was naar een verffeest geweest, waarbij blijkbaar te pas en te onpas met verf werd gegooid. In mijn tijd noemden we dit zooien, geloof ik, maar toen kwamen er helaas ook etenswaren bij kijken. Menig goed pak geruïneerd op die manier.

"Tinderdate" - Ik herinner de tijd nog goed dat er any given moment ongeveer 3 aantrekkelijke beschikbare vrouwen in mijn leven rondliepen waar ik potentieel, als ik de guts had, een avondje mee uit kon. Die tijden zijn voorbij: er is de Tindervleeskeuring (een App voor mijn telefoon), waarbij je met een simpele "Go/NoGo" beslissing kunt aangeven of je een jongen of meisje leuk vindt of niet. Is er een match, dan kan je vanavond nog afspreken in een lokale drinkgelegenheid. Grappig genoeg heeft mijn bloedeigen neefje inmiddels een Tinder-taferelen site op Facebook. Don't ask.

U begrijpt, zonder mijn studenten zou ik nergens zijn. De volgende keer dat u mij verf gooiend door de gangen ziet lopen met een grote koptelefoon op waaruit 8-bit muziek schalt, terwijl ik mijn Facebook probeer te unfrapen, moet u mij maar negeren. Ik ontdek de nieuwste trends altijd te laat.