Studenten geven goede voorbeeld met steun aan de stad

Utrecht telt heel wat studenten. Dat merk je aan de fietsenchaos, aan de volle bussen, aan het soort kroegen dat we hebben, aan de festivals en aan het opgewekte straatbeeld. En natuurlijk aan de prijzen die betaald moeten worden voor een hok om in te slapen.

Maar er schuilt meer achter deze jeugdige overvloed. Zie hoe de onderwijsinstellingen, waar studenten zich laven aan kennis en vaardigheden, hun ivoren toren aan het verlaten zijn. Ze beginnen steeds meer voor de stad te betekenen.

Gratis voor iedereen
De Tech Campus van ROC Midden Nederland zoekt proefondervindelijk uit hoe we met de juiste vakmensen de energietransitie kunnen helpen. De hogeschool en de universiteit hebben programma's die relevant zijn voor de stad. En zij ondersteunen met hun kennis en onderzoek de kennisfestivals en debatten van TivoliVredenburg. De studenten van hetcConservatorium doen podiumervaring op met gratis concerten voor iedereen.

Scholen in achterstandswijken
De studenten die Stichting Move indertijd oprichtten, wilden naast hun studie iets nuttigs voor de stad doen. Die stichting is inmiddels succesvol in vrijwel alle studentensteden. Overal zijn nu kleine projecten met scholen in achterstandswijken. Kinderen leren zo dat aanpakken loont, en studenten komen op plekken waar ze anders hard langs zouden fietsen. Mooi succes, vanuit Utrecht gestart.

Een volgende stap
De Universiteit gaat nu een volgende stap zetten. Ze wil nog meer voor stad en regio gaan doen.

Het initiatief heet in goed Nederlands Community Service Learning. Studenten, docenten en anderen werken samen om maatschappelijke problemen aan te pakken. Niet naast de studie, maar als onderdeel ervan. Zodat hier studenten afstuderen die meer van de lokale wereld gezien hebben dan de school en de kroeg alleen. De universiteit wil zo ook verkennen wat er aan curricula veranderd moet om de toepasbaarheid op het echte leven al naar voren te halen tijdens de studie.

Jammer van die ivoren toren, maar die zetten we in het museum. Mooi, maar achterhaald.

Voorbeeld voor bedrijven
Ik denk dat het idee van de Universiteit Utrecht ook op andere organisaties in de stad toe te passen is. Dat we bedrijven vragen wat ze voor de stad kunnen betekenen.

Dat is andere koek dan de ratrace om nieuwe bedrijven aan te trekken door ze nog mooiere aanbiedingen te doen dan concurrerende steden. De kracht van onze stad is immers het aanwezige talent.

Gedurfde houding
Steeds meer bedrijven en organisaties willen zich hier vestigen. Utrecht heeft veel talent in huis en biedt een goede locatie. En hoe meer organisaties zich hier vestigen, hoe meer de huizenprijzen worden opgedreven. Daar mag je als stad best wel een tegenprestatie voor vragen.

Laten we gewoon eens beginnen met een rondje langs hier al gevestigde bedrijven. Daar kan voor de stad veel moois uit komen. Een aantal doet al goede dingen op allerlei manieren, dat mag best beter zichtbaar worden. En daar kunnen de achterblijvers zich ook aan optrekken.

Nederlandse term
We vragen ze dan ook meteen om voor de universiteit een leuke Nederlandse term te bedenken voor Community Service Learning. We hebben toch ook voldoende marketingspecialisten binnen onze stadsgrenzen? Die doen dat vast graag en ook pro deo.

Advertentie