Studeren over de grens? Gewoon doen!

Inmiddels ben ik alweer ruim twee weken klaar met mijn Amerikaanse tentamens, maar het lijkt allemaal veel langer geleden. Terug in Nederland laat ik alle ervaringen en avonturen in Amerika nog eens de revue passeren, want naast studeren heb ik er ook gereisd en vakantie gevierd - dat hoort erbij als je een internationale student bent.

Student zijn aan een universiteit in Amerika is wel een tikje anders dan in het vertrouwde Utrecht. Niet alleen zijn het klimaat, de cultuur en de manieren anders, ook de manier van doceren, colleges, tentamens en punten bepalen werkt op een andere manier. In het begin was dat zeker wennen. Zo ergerde ik me aan het feit dat je tentamenpapier moet aanschaffen en dat je voor een resultatenlijst van je cijfers moet betalen.

Maar er waren veel ervaringen die belangrijker zijn en positiever. Zo had ik veel contact met docenten. Ook was de samenwerking met medestudenten erg leuk en enthousiast; studenten zijn er fanatieker als het op studeren aankomt.

Het mooiste moment was een afsluitend feest dat een beroemde professor in conflict studies (Mark Juergensmeyer) gaf na het tentamen van zijn vak. Het was aan het strand van de Atlantische Oceaan. Er was wijn, er waren hapjes en het was er heerlijk gezellig.  Een prachtige afsluiter van de tentamenweek.

Hier in Nederland is het erg wennen. Tot deze week was er geen zon, Utrecht heeft geen zee, strand of palmbomen om de hoek. In Amerika is alles zó groot en in Nederland zó klein; Nederland heeft ongeveer evenveel inwoners als Los Angeles. Gelukkig is Nederland dan ook eindelijk de zomer begonnen. Na de vakantie ga ik beginnen aan mijn masteropleiding International Relations aan de Universiteit Leiden. Opnieuw een nieuwe uitdaging en een nieuw avontuur.

Aan iedereen die twijfelt om in Amerika te gaan studeren: vooral doen! Spaar wel een beetje van te voren, want alles is vrij prijzig en er zijn te veel leuke dingen om je geld aan uit te geven. Ga vooral ook reizen, Amerika is te mooi en te groot om rond de campus te blijven hangen; zelf kan ik Hawaii & New York van mijn lijstje strepen.