Studeren voor dummies

Van de Pabo naar de uni. Dat is toch wennen, merkt eerstejaars psychologie Dorien Bakker. En dan kan je wel wat tips gebruiken.

Van de week ben ik naar mijn oude Pabo op Windesheim in Zwolle gegaan om mijn propedeuse op te halen. Het was onwijs leuk om al mijn oude klasgenootjes weer te zien. Ik merkte ook meteen wat een wereld van verschil het is met de studie waar ik nu mee bezig ben.

Het aantal gebouwen op Windesheim moet je niet onderschatten. Het zijn er veel. Maar als Pabo hadden we een eigen stuk in het gebouw. Op de uni moet je overal heen en hebben we al op heel veel plekken werkgroep.

Daarop aansluitend is de vorm van onderwijs ook heel anders: op de Pabo hadden we les in klassen, er waren in ons geval geen grote hoorcolleges, we kregen gewoon les (al zijn er ook hbo opleidingen waar ze wel hoorcolleges geven).

Iets wat ik hier op de UU echt een toevoeging vind, zijn de studieverenigingen: volgens mij heeft elke tak er minstens één. Bij Sociale Wetenschappen is Alcmaeon de grootste en ze organiseren zowel studiegerelateerde als niet studiegerelateerde activiteiten. Laatst ben ik bijvoorbeeld bij een workshop-middag geweest over studeren voor dummies. Dat was nodig ook, ik heb mijn eerste twee tentamens met een 5.8 en een 5.8 (en daarbij heel veel stress) gehaald.

Het fijne zowel op het hbo als de uni is dat je weet dat je naar iemand toe kunt stappen als je vragen hebt, iemand die jou een beetje kent. Ik had dit van te voren misschien niet verwacht. Na mijn stressweekend tentamens besloot ik dat het leren echt anders moest en ben ik dus ook naar mijn tutor gestapt om te vragen hoe ik dit moest aanpakken.

Met verschillende tips liep ik twintig minuten later weer terug naar huis, en so far heeft het geleid tot resultaat: mijn eerste tussentoets heb ik met 19 van de24 punten gehaald, en dat is een 7.2!

Met alle goede moed nu nog even door tot de kerstvakantie. Dat is trouwens het laatste verschil, maar dat is tussen de meeste hbo’s en universiteiten: de vakanties! Op het Windesheim deden ze aan alle vakanties, en hier heb ik het te doen met alleen de zomer- en de kerstvakantie (al mogen we eigenlijk niet klagen, we hebben ook onderwijsvrije weken natuurlijk).