Waarom kiezen zo weinig meiden voor Informatica?

Foto: Pixabay

“Met business intelligence kunnen we bijvoorbeeld gender equality bepalen binnen het bedrijf. Als de verhouding heel scheef is, zou een bedrijf daar wat aan kunnen doen,” legde de studentassistent uit terwijl hij de nieuwe opdracht presenteerde. Ik keek om me heen in het klaslokaal. Ik telde twintig jongens en één meisje dat helemaal achterin zat. Het bleef even stil en ik wachtte totdat de studentassistent “net zoals in dit lokaal” zou zeggen. Die grap maakte hij niet, en ik had ook geen zin om hem te maken. Hij ging verder met zijn verhaal.

Niet alleen de informatiekunde vakken, maar ook de informatica vakken zijn naar verhouding slecht verdeeld wat betreft de verhouding man-vrouw. Ik ging die vrijdagavond op onderzoek uit. Waarom doen zo weinig vrouwen informatica? Ik speurde het internet af naar antwoorden.

Nare opmerkingen
Ik vond vooral slappe artikelen die de schuld bij  de mannen legden. Vrouwen vertelden over de nare opmerkingen die ze kregen van mannelijke docenten en dat het een opleiding is voor nerds waar je als vrouw niet tussen wil zitten.

Dit waren nog steeds geen concrete antwoorden op de vraag. Als een primitief denkende docent denigrerend tegen je doet vanwege je geslacht, komt de passievolle vrouw in je op en ga je uiteraard verhaal doen bij de mensen boven hem. Als je te horen krijgt dat de opleiding voor nerds is, zou het je in principe ook geen zak moeten schelen als je bezig bent met het maken van een studiekeus (knappe mannen vind je in de sportschool!).

Informatica is overal
Tijdens de Open Dag, ben ik bij twee studies gaan kijken: rechtsgeleerdheid en informatica. De professor op de Drift liet een kledingwebsite zien, deed zijn verhaal en zei: “recht is overal”. Ik kon alleen maar denken: “ja, informatica is ook overal”.

In de Uithof vond ik de sfeer geweldig, ik voelde me net een godin tussen de jongens. Iedereen was ontzettend vriendelijk en een van de begeleiders juichte: “yes, een meid!” Ik wist dat ik een mooie tijd tegemoet zou gaan.

Vooroordelen
In Vice stond een artikel dat het tekort aan meisjes bij ICT-opleidingen deels zou komen door het vooroordeel dat jongens beter zijn in bèta-richtingen en technische opleidingen en dat ze door dat vooroordeel als jong meisje niet in contact zouden komen met die richtingen. Ik weiger te geloven dat meiden zo erg beïnvloed worden dat ze denken dat een bèta studie echt alleen voor mannen is. We leven in een vrij land en (onder normale omstandigheden) dwingt niemand je bij het maken van jouw studiekeus.

Powervrouw
Ik ben dan toch bang dat het aan het imago van de studie ligt. Met mijn aantrekkelijke en goedverzorgde vriendinnen van informatica kan ik net zo goed wijnen en ouwehoeren op een terrasje als de meiden van rechtsgeleerdheid, maar we zijn natuurlijk wel in de minderheid. “De studie is voor computernerds”, oké, maar hoe lastig is het om je voor te stellen dat je na je studie in een dikke leaseauto naar je goedbetaalde werk rijdt om vervolgens in mooie hakken advies te geven over ICT als een echte powervrouw? Klinkt niet verkeerd, toch?

Het is daarom belangrijk dat de meiden die een technische studie doen zich vaker laten zien op de Open Dagen. De universiteit zou bijvoorbeeld ook eerst hulp kunnen vragen aan vrouwelijke studenten. Op die manier trek je hopelijk meer meiden over de streep. En neem maar van mij aan, de informatica mannen zouden daar ook héél blij mee zijn.