Zo wordt Utrecht het fietswalhalla van de wereld

Body: 

Utrecht als de beste fietsstad van de wereld. Om dat te bereiken moet er volgens Chiem Balduk nog heel wat gebeuren. Hij geeft een paar tips.

Onze mooie stad wil ‘World Bike Capital’ worden. Jep, er is weer eens iets bedacht om Utrecht op de kaart te zetten. Met allerlei innovaties op het tweewielergebied moeten ‘wij’ de strijd winnen van de Deense hoofdstad Kopenhagen, dat zichzelf ook al uitriep tot fietshoofdstad.

Utrecht als de beste fietsstad van de wereld. Om dat te bereiken moet er volgens Chiem Balduk nog heel wat gebeuren. Hij geeft een paar tips.

Onze mooie stad wil ‘World Bike Capital’ worden. Jep, er is weer eens iets bedacht om Utrecht op de kaart te zetten. Met allerlei innovaties op het tweewielergebied moeten ‘wij’ de strijd winnen van de Deense hoofdstad Kopenhagen, dat zichzelf ook al uitriep tot fietshoofdstad.

We zijn al goed op weg. Sinds de zomer staan er digitale ‘zoveel fietsparkeerplekken zijn hier en daar’-borden in de binnenstad en onlangs is een nieuw, hip chipsysteem ingevoerd in de publieke fietsgarages. Binnen enkele jaren krijgen we de grootste fietsparkeergarage ter wereld (bij CS) en worden pilots gehouden met lichtjes naast de weg die aangeven hoe hard je moet fietsen om precies op tijd bij een groen stoplicht aan te komen.

Er kan echter nog zóveel meer gedaan worden om Utrecht fietswalhalla van de wereld te maken. Dit zijn mijn drie grootste fietsirritaties en de eventuele oplossing:

1. Voetgangers.
In principe is iedere andere deelnemer aan het verkeer mijn vijand. Ik wil zo snel mogelijk van A naar B en eenieder die me daarbij stoort, moet neer. In gedachte, natuurlijk. Voetgangers zijn veruit het storends, zeker in het centrum. Bepakt met volgeshopte tassen steken ze als een kip zonder kop het Vredenburg over richting de Bijenkorf, dwars over het fietspad. Ik kan zelden een ritje CS naar huis maken zonder in een aantal bijna-dodelijke ongelukken te belanden.

Oplossing: hekjes, zoals op de bowlingbaan. Heel kinderachtig en gestructureerd, maar o zo handig en veilig. Om aan te geven dat je een fietspad niet zo maar kan oversteken, zou het fietspad afgescheiden moeten worden met hekjes, met hier en daar een opening met zebrapad. Zo weet je als fietser waar je aan toe bent en kun je vaart maken zonder mensen in je wielen te krijgen. Anderzijds voorkom je ermee dat fietsers op de auto-/busbaan of voetpad belanden.

2. Regen.
Ik prefereer de fiets boven de bus, maar als het met bakken uit de hemel komt, vloek ik in de rondte. Er zijn weken dat ik vier maal daags volledig doornat ergens aan kom.

Oplossing: overkappingen, kan tevens goed gecombineerd worden met die hekkies. Ik snap niet dat dit nog niet bestaat. Een overdekt fietspad is dé oplossing om met plezier op de fiets te stappen en een ronkend gemotoriseerd voertuig thuis te laten. Voorkomt tegelijkertijd veel ongelukken door gladheid of aquaplaining.

3. Traag volk.
Er zijn, net als in het autoverkeer, twee soorten fietsers: snelle en trage. Zo eenvoudig is het. De tragen remmen de snellen af, de snellen laten de tragen schrikken. Kettingbotsingen en irritaties over en weer zijn aan de orde van de dag op het Utrechtse fietspad.

Oplossing: tweebaansfietspaden. Op drukke, brede fietspaden moet dit goed mogelijk zijn. Net als op de snelweg fiets je standaard op de rechterbaan, maar kun je via de linkerrijbaan iemand inhalen. Zo houd je de doorstroming gegarandeerd.

Het zijn wilde plannen, maar kunnen met niet al te veel geld uitgevoerd worden en maken Utrecht revolutionair en by far The World Bike Capital. Start met het stuk CS–Neude, wat verreweg het drukste stuk fietspad van Nederland is. Het vergt wat ruimte, maar gecombineerd met een eerder plan om de bus-/tram-/metrobaan daar ondergronds aan te leggen en er een wandel-/fietsboulevard van te maken moet dat goedkomen.

Facebook Twitter Whatsapp Mail