Zomerborrel op z'n Oxfords

Het laatste feestje van het collegejaar in Oxford

Samen met het warme weer is hier in Oxford ook de academische zomer aangebroken. Dat houdt in dat de meeste studenten hun tentamens achter de rug hebben (met een aantal uitzonderingen die deze week pas beginnen) en dus het studentenleven langzaam tot stilstand komt.

Het merendeel van de studenten vertrekt de komende weken richting huis, als ze al niet vertrokken zijn. Alle studentenverenigingen houden een laatste evenement en de colleges nemen afscheid van hun studenten met een End of Year diner of een klassieke Britse garden party.

Linacre, mijn college, gaf afgelopen zaterdag zo’n garden party. Samen met mijn andere niet-Britse huisgenoten vroegen wij ons af wat een garden party inhoudt. Hij was ingepland van vijf tot zeven uur ’s avonds, wat impliceert dat er avondeten zou zijn. “Wordt het dan een soort barbecue?”, vroeg mijn Amerikaanse huisgenoot zich af. “En wat moet ik dan aan?”. Ik had zelf het idee dat het een soort chique bijeenkomst zou worden, waar vrouwen van die chique hoedjes dragen en van een glaasje champagne nippen. Of natuurlijk een glaasje Pimm’s, het typische Britse zomerdrankje.

Toen bedacht ik me dat Linacre één van de minst chique of prestigieuze colleges van Oxford is, dus dat mijn beeld misschien een beetje overdreven was. Ik trok een half-netjes-half-normaal zomeroutfit aan en vertrok naar Linacre op zaterdagavond.

Eenmaal aangekomen bleek het champagne-deel van de verwachtingen te kloppen; er stond voor iedereen een glaasje champagne klaar en leuker nog, het glas werd continue bijgevuld door rondlopende obers. Ik zag zelfs wat van de oudere Britse vrouwen met zo’n hoedje.

Verder werden er kleine hapjes rondgebracht, zoals sandwiches (ook typisch Brits) en zoetigheden zoals macarons, kleine cheesecakejes en andere zomerse taart-achtige dingen. Een beetje weinig voor degenen onder ons die een avondmaaltijd verwacht hadden, maar het paste wel helemaal bij de sfeer.

Het was een mooie, zomerse afsluiter van het academische jaar voor wie ook daadwerkelijk met vakantie mag. Ik bijvoorbeeld, heb gewoon nog twee maanden te gaan met het schrijven van mijn masterscriptie. En alle PhD-studenten moeten ook gewoon de zomer doorwerken. Maar ach, laat alle anderen maar vertrekken dan blijft er meer Pimm’s voor ons achterblijvers over. Proost!