De Kwibussen van QBuzz

Echt genieten doet campuscolumnist Ruud Schotting van zijn dagelijkse ritje met QBuzz naar De Uithof. Zoveel dat hij een open brief schrijft aan het College van Bestuur. Het is tijd voor prestatieafspraken.

Open brief aan het College van Bestuur

Beste Bert en Marjan,
Gaarne zou ik jullie willen uitnodigen voor een ritje per bus van het Centraal Station naar de Uithof, en wel tijdens de ochtendspits. Ik bevind mij vrijwel dagelijks in dit vervoermiddel, evenals vele duizenden studenten. Omdat ik jullie eigenlijk nooit in die bussen zie, heb ik het vermoeden dat jullie andere middelen aanwenden om bij het Bestuursgebouw in De Uithof te komen. Een zeer verstandige keuze.

Sinds 8 december 2013 waait er een frisse nieuwe wind in Utrecht: QBuzz heeft na een Europese aanbesteding de buit binnen!!! Dat QBuzz staat vreemd genoeg voor Quality Bus. Voorwaar een enorme vooruitgang.

Want zeg nou zelf. Die afzichtelijke blauwe bussen ontsierden al jaren lang het stadsbeeld van Utrecht. Die blauwe bussen voldeden inderdaad totaal niet meer aan de moderne inzichten van het openbaar vervoer! Zo waren er volop comfortabele zitplaatsen en gingen alle deuren van de bus gewoon open en dicht. De reizigers mochten dat geheel zelf bepalen: gewoon op een knopje drukken, en jawel hoor: de deur ging open!

En dat lijn 11 en 12 ook iedere twee à drie minuten daadwerkelijk in de spits rechtstreeks naar De Uithof reden, was toch eigenlijk ook een volkomen ouderwets en achterhaald concept! Nee nu hebben we in plaats van lijn 11 gelukkig lijn 28. Dit is een bizarre gele koektrommel op wielen, die weliswaar weinig CO2 uitstoot, maar ook reizigers afstoot.

Op lijn 12 rijden de blauwe bussen nog wel, maar voor hoelang nog?? Trots staat er op de zijkant van die bussen met GROTE letters geschreven: ‘Binnenkort ook nieuwe bussen op lijn 12’. Ik word al kotsmisselijk bij het idee. Klik voor de grap deze link even aan (niet geschikt voor jonge kinderen en/of mensen met een zwakke constitutie). Ze zijn ‘Gestart met de implementatie van deze concessie’, dat kunnen we daar lezen.  

Zodra een bedrijf dit soort taal gaat bezigen, moet je je echt schrap zetten. De uitwerking van deze implementatie is dan ook werkelijk briljant!

Marjan en Bert, ik neem jullie graag mee om te ervaren wat de levensader tussen het centrum van Utrecht en De Uithof voor medewerkers en studenten betekent. Laten we dat eerst figuurlijk doen, en daarna nodig ik jullie persoonlijk uit om deelgenoot te worden van deze unieke ervaring.

De nieuwe gele koektrommels hebben uitzonderlijk weinig zitruimte: iemand met een normaal postuur heeft moeite om in zich die stoeltjes te persen. Zit men eenmaal, dan bevinden de knieën zich of naast de oren en/of is er ongewenst fysiek contact met de overbuurvrouw/man. 

Rare, onbegrijpelijke gele stangen hinderen het zitcomfort. Er zijn zelfs bepaalde zitplaatsen die ingericht lijken voor obesitas patiënten: superbreed. De kans dat het daadwerkelijk ook tot zitten komt in deze gele bussen is nihil omdat het aantal zitplaatsen in die koekblikken rigoureus gereduceerd is. 

Het woord ‘ergonomie’ komt in de vocabulaire van de ontwerpers van deze bussen blijkbaar niet voor. Het lijkt alsof deze voertuigen ontworpen zijn voor landen waar het gebruikelijk is dat ook een groot deel van de veestapel met het openbaar vervoer meereist. Zo zouden zomaar twee volwassen koeien plaats kunnen nemen in de stoeltjes-vrije ruimte van bus 28.

Maar, beste Bert en Marjan, er zitten helemaal geen koeien in die gele bussen, nee er staan studenten en medewerkers van onze prachtige universiteit (veel te) dicht tegen elkaar aangedrukt: als VEE. Ze staan te zweten, omdat ze hun jas aan hebben en de chauffeur de kachel op 10 heeft staan. De chauffeur heeft een zomers bloesje aan en vindt 30 graden wel een doenlijke temperatuur.

De chauffeur KRIJST door de microfoon na iedere stop: ‘Ga weg bij achterdeur! Zit sensor’, ‘Weg daar!!!, ik niet verder rijden’, ‘IK zeg sensor, niet luisteren, ik niet verder rijden’. (Sorry maar dit is echt wat ik hoor, een soort Koeterwaals!). En dat om half negen ’s ochtends … zucht!

Een door een microfoon krijsende man in een veel, veel te volle bus, die daar nog voor betaald wordt ook. Afschuwelijk en vernederend. Inmiddels doen de chauffeurs de achterdeuren zelfs ook niet meer open als er iemand wil instappen!!! Hoe krijgen ze het verzonnen, die koekenbakkers van de Kwibus! Hoezo ‘concessie implementeren’?!

Beste Marjan en Bert, ik snap volkomen dat jullie het heel erg druk hebben, maar dit onrecht verdient ook jullie aandacht! Onze universiteit moet in de spits bereikbaar zijn, op een normale en menswaardige manier, voor studenten en medewerkers.

Laten we afspreken dat we in de eerste week van het nieuwe academisch jaar, direct na de opening, een keer zo’n ritje met een gele Kwibus maken, en dan niet om half drie ’s middags, maar om half negen in de ochtend. Ik kijk er oprecht naar uit!

Weten jullie ook eens wat het is… en kunnen jullie gepaste maatregelen gaan nemen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Prestatieafspraken’ met die concessie implementatie kwibussen van QBuzz. Prestatieafspraken hebben we immers al met de Minister van OC&W, dus jullie weten maar al te goed hoe dat werkt. En dan ook kei en keihard implementeren! Dan leren ze bij QBuzz ook eindelijk eens wat dat woord eigenlijk betekent.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Advertentie