Dubben over de toekomst

Bij de lancering van de nieuwe DUB-site op 29 februari las campuscolumnist Dieudonnée van de Willige een column voor. Van Hammie naar DUB.

Niet alles was vroeger beter, maar het Ublad werd in ieder geval nog op papier gedrukt. ‘Vroeger’ is hier nog maar kort geleden: het laatste papieren Ublad verscheen amper twee jaar geleden en na DUB Bèta is er nu DUB. Met de tijd meegaan is iets van alle tijden.

Ik ben te jong om het echte ‘vroeger’ te hebben meegemaakt, de tijd waarin schoolkranten en universiteitsbladen nog in gestencilde vorm verspreid werden. Mijn eigen schoolkrantcarrière begon in groep 5, met de Hammie. De inhoud was toen al gericht op de digitale cultuur: leuke websites, betekenissen van smileys en besprekingen van de nieuwste computerspellen. Ondanks de actuele inhoud was de Hammie geen lang leven beschoren. Met een oplage van één deels handgeschreven, deels geprint nummer waren wij bepaald niet toekomstbestendig. Na vier nummers was het over met de pret, al had dat volgens ons vooral te maken met het overlijden van de hoofdredacteur, dwerghamster Hammie.

Anno 2012 heeft het internet zo’n vlucht genomen dat we er voor onze nieuwsvoorziening van afhankelijk zijn. DUB kiest ervoor wél met de tijd mee te gaan en slim in te spelen op de mogelijkheden die internet biedt, om zo studenten – bij uitstek leden van de digitale stam – aan zich te binden. Als vooruitstrevend redacteur van het eerste uur heb ik nog wel een aantal ideeën die studenten zouden kunnen bekoren. Waarom beginnen we geen WikiLeaks, waar anoniem misstanden kunnen worden gemeld? Met een aparte hoek voor tentamenvragen die in de trein of onder de kopieermachine zijn gevonden? Een Twitterfeed kan dienstdoen als een soort flitspalenservice, waarop live de locaties van GVU-controleurs en gratis producten of maaltijden door worden gegeven. Geen iCloud maar een dubCloud – het delen van huiswerkopdrachten was nog nooit zó makkelijk! Tenslotte kunnen we misschien punten geven per gelezen artikel, die ingewisseld kunnen worden voor ludieke presentjes als gratis biertjes of een meet-and-greet met het CvB.

Allemaal toeters en bellen die u niet zal aantreffen op de nieuwe website. Gelukkig maar, want mijn eerdere ervaring als redacteur is niet onomstreden. Die vier nummers Hammie waren een goed voorbeeld van hoe het niet moet: een hamster als vrijbrief om allerhande onzin te debiteren. Een website kan verleiden tot zo’n zelfde stroom ongein en daarmee afleiden van de daadwerkelijke focus. Weer iets dat DUB wel begrepen heeft. Volgens mij zit het met de toekomstbestendigheid hier wel snor.

Dat DUB nog maar lang met de tijd mee mag gaan!

Advertentie