Genomineerde column campuscolumnist

Haal het beste uit beide werelden als eerste-generatie student

In het begin voelde ik me een vreemdeling op de universiteit omdat veel dingen niet vanzelfsprekend waren. Ik vond het lastig te begrijpen hoe de universiteit werkt en wat de ongeschreven regels zijn. Het is meer een kwestie van ‘know-how’ dan van ‘know-what’: de manier van deelnemen aan colleges, de manier van presenteren of vragen stellen. Na verloop van tijd begon ik het steeds beter te begrijpen. Het hielp ook toen ik ontdekte dat meer studenten en medewerkers van de universiteit dezelfde ervaringen hadden.

Studie en werk combineren
Mijn ouders zijn niet naar de universiteit gegaan. Ik vond het moeilijk om de academische wereld uit te leggen aan ze. Het hielp om een studieopdracht te laten zien en om ze mee te nemen naar de universiteit. Maar uiteindelijk zijn de échte twijfels en uitdagingen ontstaan door mezelf te vergelijken met anderen. Nooit vergelijken dus, maar dat is soms onmogelijk helaas. Het cijfermatig beoordelen in ons onderwijssysteem gaf mij vaak het gevoel om afstand te scheppen tussen studenten en dat ik me juíst met anderen moest vergelijken. Omdat ik studie en werk moest combineren, kon ik niet veel tijd aan mijn studie besteden vergeleken met mijn medestudenten. Ik haalde ook vaak lagere cijfers dan hen. Dat frustreerde. Cijfers kunnen veel zeggen, maar gelukkig niet alles.

Boek lenen van docent
Prioriteiten stellen is ook heel belangrijk. Studeren is er altijd één van. En praten met mensen van wie je denkt dat ze iets goed doen. Dit kunnen mensen zijn met een hele andere achtergrond dan jezelf. En stel vragen. Zelf wachtte ik te lang met het vragen om hulp en heb ik dat geleerd door te beginnen met kleine dingen. Ik vroeg bijvoorbeeld of ik een studieboek kon lenen van de docenten die het vak gaven. Win-win: je komt meteen geïnteresseerd en betrokken over. Als je vragen stelt, laat je in feite zien dat je proactief en bereid bent om te leren. Je kunt blijven puzzelen, maar dat brengt je nergens. Neem het heft in eigen handen en maak gebruik van de mogelijkheden die universiteiten bieden om je naast je studie breder te ontwikkelen en te ontdekken waar je energie van krijgt.

Bruggenbouwers
Veel eerste-generatie studenten hebben een sterk arbeidsethos, zijn bevlogen en toegewijd. Met goede motivatie, veerkracht en doorzettingsvermogen bereik je heel veel. Eerste-generatie studenten kunnen goed vooruitdenken en zijn bruggenbouwers tussen verschillende werelden en groepen mensen. Ze kunnen theorie goed naar praktijk vertalen. Dit zijn vaardigheden die heel belangrijk zijn voor wetenschap, maar ook daarbuiten. Haal het beste uit beide werelden. En als je eindelijk de ongeschreven regels leert kennen, kun je ze ook veranderen. Later stond ik zelf college te geven. Wanneer een student een hand opstak, zwaaide ik terug.