Hoe maak je indruk op je docent?

Drie tips haalde campuscolumnist Niels Peuchen uit het boek The Good Student. Tip twee: Wees doordeweeks een modelstudent en ga in het weekend rampetampen.

Toen ik begon met studeren, verwachtte ik dat op een zeker moment alles zou snappen. Dat bleek naïef. Ik heb namelijk nog steeds geen idee wat ik het merendeel van de tijd aan het doen ben. Zo heb ik zes jaar lang gestunteld met voordrachten en presentaties. Pas een week geleden leerde ik hoe je een écht goede presentatie geeft.

Zodoende wilde ik het boek Superstudent van Olav Schewe kopen, om eindelijk mijn studievaardigheden op peil te brengen. Ik was echter al door mijn budget heen voor deze maand, mede doordat ik een aantal studietips van DUB te goed had opgevolgd (met name: duik de kroeg in). Daarom besloot ik online te zoeken naar vergelijkbare, goedkopere zelfhulpboeken.

Op basis van de titel kocht ik The Good Student. Ik hoopte dat dit boek zou uitleggen hoe je beter studeert, maar ook welke kleding je het best kunt dragen tijdens een tentamen, net als Schewe doet in Superstudent. De insteek van The Good Student bleek echter iets anders te zijn. Toch haalde ik drie nuttige tips uit dit boek:

Tip 1: Luister altijd naar je docent
Alhoewel de link met tentamens ontbreekt, wordt in The Good Student wel degelijk kledingadvies gegeven. Zo vraagt docent Jake Donovan aan hoofdpersoon Kristi om tijdens een volgend college geen ondergoed te dragen. Kristi volgt deze instructie keurig op en wordt uitgebreid beloond. Voor de gemiddelde student gaat dit misschien wat ver. Maar de moraal van het verhaal, dat het loont om te luisteren naar je docent, is een goede. Nauwgezet de opdracht van de onderwijzer uitvoeren kan achteraf veel ergernis besparen.

Tip 2: Wees doordeweeks een modelstudent en ga los in het weekend
Kristi is van maandag tot en met vrijdag druk bezig met het voorbereiden van colleges en mist geen les. Het weekend gebruikt ze daarentegen om fanatiek te rampetampen. Door deze strakke planning haalt Kristi ontzettend goede resultaten. Deel daarom je week net zo rigide in, zodat je optimaal kunt presteren wanneer het nodig is. Uiteraard is het niet verplicht om Kristi na te doen in het weekend.

Tip 3: Zorg ervoor dat ze altijd meer willen, ook al weten ze dat ze het nooit zullen krijgen
Aan het begin van het boek deelt Kristi haar kopkluifstrategie: stop net voor het hoogtepunt en zorg zo ervoor dat de man in kwestie smacht naar meer. Ongetwijfeld kun je dit ook betrekken op de dagelijkse onderwijspraktijk. Schrijf aan het eind van het blok een paper dat ontzettend goed is, maar net niet je volledige potentie benut. Wedden dat je docent stiekem hoopt op meer schrijfwerk van jouw hand? Die voldoening krijgt hij of zij natuurlijk nooit, want het blok is voorbij en de komende tien weken volg je een andere cursus.