Kots jezelf onder, zoen met die collega

Het fijne van studeren is dat er nog ruimte is om eens flink de mist in te gaan, zegt campuscolumnist Niels Peuchen.

Vijf jaar geleden, aan het eind van mijn eerste collegejaar, maakte ik één grote fout: ik liet medestudenten mijn paardenstaart afknippen. Het gebeurde tijdens een feest van mijn studievereniging, vrij laat op de avond. Om de een of andere onbegrijpelijke reden gaf ik medestudent Y. toestemming toen hij het einde aankondigde van 'Peuchen Paardenstaart' (ja, dat was werkelijk mijn bijnaam).

Y. pakte na mijn onzekere 'ja' meteen een schaar en begon te knippen. Medestudente E. probeerde vervolgens mijn haar enigszins te fatsoeneren, maar maakte onbedoeld het drama alleen maar groter. Met een modelletje Skrillex ging ik de volgende dag naar de kapper. Ondanks zijn expertise was er geen redden meer aan.

Destijds baalde ik hier behoorlijk van. Ik was best trots op de staart die ik geduldig had laten groeien. In de jaren daarna leerde ik echter dat het in werkelijkheid niet zo’n belangwekkende kwestie was. Je studententijd is namelijk een aaneenschakeling van zulke fouten. Voor sommigen begint dat met het kiezen van een verkeerde studie, anderen gaan op kamers wonen terwijl ze er nog niet klaar voor zijn.

Het fijne van studeren is dat er nog ruimte is om op zo’n manier de mist in te gaan. Je hebt nog geen baan waar alles van afhangt, geen hypotheek die moeten worden betaald, geen kinderen die op jou rekenen. In de meeste gevallen zijn de consequenties prima te overzien. Bovendien leer je iets over jezelf als je fouten maakt.

Daarom adviseer ik van harte: durf een misstap te begaan. Houd daarbij wel rekening met je medemens. Kots niet in andermans tent tijdens het introductiekamp, maar kots jezelf onder. Zoen tijdens een karaokeavond met die collega met wie je in de toekomst nog moet samenwerken. Word verliefd op iemand met wie je al een hechte vriendschap hebt opgebouwd en word afgewezen als je diegene je gevoelens vertelt. Het hoort allemaal bij het volwassen worden.