Studenten zijn de baas bij vak sociaal ondernemen

Bij het vak ‘sociaal ondernemerschap als uitdaging’ van docent Peter Linde zijn studenten ondernemers die zelf de regels en de invulling van de cursus bepalen. “Hoe zullen we dit oplossen?”

Naam vak Sociaal ondernemerschap als uitdaging
Niveau, hoeveelstejaarsvak Niveau 3, minorvak
Studie Minor Sociaal Ondernemen
Waar Het gebouw van B&O, Bijlhouwerstraat 6
Datum en duur Dinsdag 19 november  13:15 – 17:00
Docent Peter Linde
Aantal studenten die vak volgen 25
Aantal aanwezige studenten 22
Voertaal Nederlands

“Wat is de deadline voor het paper?” “Dat mogen jullie zelf bepalen”, zegt docent Peter Linde. Hij daagt zijn studenten uit ‘het eigenaarschap’ van het vak te aanvaarden. Dat betekent: studenten verzorgen de werkgroepen, zoeken zelf naar oplossingen voor problemen en hebben een stem in de manier waarop hun werk beoordeeld wordt. Linde is wel aanwezig bij de werkgroepen en kan, zo omschrijft hij het, als resource ingezet worden.

De metamorfose van student naar ondernemer
Dit is de tweede bijeenkomst van deze cursus waarin de studenten (vanaf nu: ondernemers) in groepjes een idee voor een sociale onderneming gaan uitwerken. Vandaag is de eerste brainstorm gehouden via de interactieve ‘open space methode’. Ondernemers die een idee hebben voor een sociale onderneming mogen dat op een groot vel papier schrijven, opstaan en hun idee presenteren. Vervolgens kiezen de overige ondernemers over welk van de ideeën ze gedurende een afgebakende tijd willen sparren.

De ondernemers in spe hebben veel ideeën voor sociale ondernemingen: maaltijden klaarmaken voor illegalen, bedrijven voorzien van keurmerken tegen voedselverspilling, producten ontwerpen op basis van het principe you buy one, you give one waarbij door jouw aankoop geld of waarde naar een goed doel gaat.

Het is verbazingwekkend om deze studenten zo passievol en productief over hun (soms net bedachte) ideeën te horen praten. Het eerste half uur van de werkgroep hadden ze zich nog vermomd als ‘gewone student’. Onderuitgezakt en matig luisterend naar de presentatie van drie studenten die de cursus vorig jaar gevolgd hebben. Nu ze op hun ondernemerschap aangesproken zijn, komen ze helemaal los.

Kies mensen met hetzelfde ambitieniveau
Samenwerken of samen creëren, zoals Linde het noemt, in belangrijk in dit vak. Linde begrijpt dat dit onder deze ondernemers - net als bij andere studenten - onrust kan veroorzaken. “Denk na over je ambitieniveau”, adviseert hij daarom. “Wil jij alleen de uren maken die ervoor staan of ga je helemaal voor je idee en steek je er veel meer uren in? Dat mag je zelf kiezen, ik raad je wel aan om met mensen met hetzelfde ambitieniveau in een groepje gaat zitten. Dus spreek het uit.”

Voor de studente die bang is dat ze door het groepswerk haar eigen idee voor een sociale onderneming niet kan uitvoeren, hebben de studenten die het vak vorig jaar gevolgd hebben een tip: “Als ondernemer zal je altijd bepaalde problemen tegenkomen, altijd moeten bemiddelen. Die problemen die je gaat tegenkomen zijn voeding om van te leren.”

Zo ook de problemen die in dit college voorbijkomen. Na de brainstromsessie wil Linde de literatuur bespreken en dan vooral het hoofdstuk over de betekenis van het construct ‘sociale waarde’. Maar vanwege een communicatiefout hebben niet alle studenten dit hoofdstuk gelezen. Er ontstaat verwarring. In plaats van met een oplossing te komen, legt Linde het ontstane probleem terug bij de studenten: “Hoe zullen we dit oplossen?” De consensus is dat Linde het hoofdstuk kort introduceert en dat er de volgende week dieper op wordt ingegaan.

Studenten krijgen grote mate van verantwoordelijkheid
Alles wordt besproken en is bespreekbaar in deze werkgroep, zelfs de manier waarop papers beoordeeld worden. Linde: “Ik heb natuurlijk een aantal criteria, zoals die in de studiewijzer staan. Als jullie aanvullende criteria hebben, gaan we daarover in gesprek.” Zijn methodes zijn niet gebruikelijk aan de UU, geeft Linde toe: “Dit gaat erg ver. Maar in deze cursus kan het, juist omdat de studenten ondernemer willen worden.”

De grote mate van verantwoordelijkheid sluit inderdaad goed aan bij de benodigde ondernemingszin. De studenten worden overigens niet helemaal in het diepe gegooid: Linde hanteert een strakke, voor iedereen zichtbare planning. Wat de planning voor volgende week wordt, is nog niet bekend. Daar mogen de drie ondernemers die de komende (vier uur durende!) werkgroep voor hun rekening nemen, over brainstormen. Als het weer zo gaat als vandaag, wordt het zeker een succes.