Hoe krijg je studenten meer aan het bewegen?

Sporten en studeren tegelijk. Dat is gezond. Studenten horen sowieso niet tot het meest gezondste deel van de populatie. Elianne Dummer vraagt zich af hoe je studenten aan het bewegen krijgt.

Waarschuwing: studeren veroorzaakt vetkwabjes en stofwisselingsproblemen. Wellicht staat dit ooit met vette letters op ieder studieboek. Laatst las ik namelijk op deze site dat studenten te veel zitten. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid, waaronder een slechtere stofwisseling.

Nu behoren studenten over het algemeen niet tot het gezondste deel van de populatie, dankzij nachtelijke snackbarbezoekjes en een bierseizoen van 365 dagen. Maar hoe krijg je studenten meer aan het bewegen?

In het artikel stonden suggesties over statafels op studeer- en werkplekken. Goed bedacht, maar ik denk eerlijk gezegd dat er weinig studenten zijn die verlangen naar staande studiesessies. Oh shit, mijn pen is weer gevallen, nóg een squat om hem op te rapen. Maar goed, de significante correlatie tussen x en … is mijn enkel nou dik aan het worden?

Maar er zijn nog meer mogelijkheden. In de sportschool van Olympos zie ik soms mensen die een boek lezen terwijl ze fitnessen. Juist ja. Ik heb daar respect voor, want ik ben al trots op mezelf als ik óf aan het studeren ben, óf aan het sporten. Die dingen tegelijkertijd doen is voor mij net als een academische paper in Comic Sans MS: schitterend, maar je weet dat het toch nooit gaat gebeuren.

Uiteraard is er nog de onder studenten gerenommeerde dranksport, maar daar word je ook bepaald niet gezonder van. In plaats van een afgetrainde buik krijg je daar eerder een getrainde lever door. Fanatiek participeren in de biercompetitie is dan ook een slecht idee om je gezondheid bij te schaven.

Het goede nieuws is echter dat eindeloos rondjes rennen niet vereist is. Sporten is namelijk goed, maar het is óók belangrijk om gewoon niet te lang te zitten. Dus als je regelmatig even beweegt tijdens het studeren is dat prima. Na elke getypte alinea even een rondje bieb lopen, of naar de winkel voor een ecologisch geproduceerde quinoasalade met sojamelk. Een pak boterkoek en een fles cola is ook een optie natuurlijk, mits je nog een extra paar rondjes door de bieb marcheert.

Kortom, laten we naast braaf studeren ook allemaal iets minder tijd doorbrengen op onze bureaustoel, want straks zijn we slim maar ongezond. Terwijl studeren toch juist goed voor je zou moeten zijn. Strek je benen wat vaker en loop een rondje door je huis. Een prima excuus om je studiewerk af en toe te laten voor wat het is, toch?

Tags: sport