Kiest de informatiedeskundige voor vette baan of afstuderen?

Informatiedeskundigen kunnen makkelijk een baan vinden. Het is alleen jammer wanneer het aantrekkelijke aanbod voor een goede baan al komt voordat ze zijn afgestudeerd, zegt Slinger Jansen. Dat bedreigt het afstuderen.

"He wat grappig, als jullie studenten nog geen baan hebben bij de diploma-uitreiking, kijkt iedereen daar vreemd van op. En bij ons is het precies andersom!" zegt een collega van de faculteit Sociale wetenschappen beteuterd.

Ja, het is waar, onze informatiedeskundigen staan nummer 1 op de arbeidsmarkt. Sinds de registeraccountants door de crisis van deze plaats verdwenen zijn, zijn onze bèta-informatiedeskundigen het meest gewild. Ze worden achterna gezeten; er wordt op ze gejaagd. Elke dag word ik gebeld door bedrijven die op zoek zijn naar productmanagers, mobile app managers, management consultants, senior managers, analisten en codekloppers. Deze laatsten hebben wij dan net weer niet in de aanbieding. Daar kunnen ze de Hogeschool misschien beter voor bellen.

Onze studenten bereiken de hogere echelons op de arbeidsmarkt: Youtube, CGI, Microsoft, Exact, de lijst houdt niet snel op. Zeker als studenten bereid zijn naar het buitenland te verhuizen maken ze een glans carrière. We sturen gemiddeld drie studenten per jaar naar de verschillende kantoren van Google en hebben daar dan ook goede banden mee.

Voor onze opleiding is het natuurlijk heerlijk dat onze studenten zoveel vooruitzicht hebben. Onze instroom is verdubbeld naar 100 nieuwe bachelorstudenten. Grote consultancybedrijven bellen ons om te kijken hoe ze ons het best kunnen ondersteunen: gastcolleges, afstudeerders en borrels. En onze studievereniging heeft een financieel overschot vanwege alle sponsoring.

Maar er zijn ook nadelen aan de nummer-1 positie: de onderwijslast neemt toe. En daar speelt het Utrechts Verdeelmodel niet echt soepeltjes op in; het duurt jaren voordat dit succes verzilverd wordt. Dat gaat ten koste van het onderzoek. Ik heb zelf met mijn 15 master studenten en de vele vakken die ik geef, daar nog nauwelijks tijd voor. Of ik moet daar graag het weekend, de nachten en Eerste en Tweede Paasdag aan op willen offeren.

Soms komt het afstuderen in gevaar. Want wat doe je met een bijna-afstudeerder die in de laatste maanden van zijn scriptie ineens vol betaald krijgt met bijbehorende werkzaamheden? Het scriptiewerk vorderde eerst nog zo gestaag maar blijft plotseling op een kritiek punt hangen. Meestal zo rond de 55 pagina’s. Onze investering van minimaal 1,5 jaar dreigt dan verloren te gaan. Jaren kunnen eroverheen gaan voor de student besluit toch maar achter de bul aan te gaan. Als dat al gebeurt.

En het maakt het ondernemende in onze studenten helaas ook niet meteen los. We hebben geweldige studenten met potentie om de volgende Steve Jobs of Mark Zuckerberg te worden. Maar bij afstuderen is het alternatief een werkgever met een salaris van boven de 2.500 euro en een auto onder je kont toch vaak net iets aantrekkelijker. Dat maakt een innovatieve ondernemer helaas al gauw tot een loonslaaf.

Gelukkig blijkt dat niet elke informatiekundestudent zo makkelijk te verleiden is. Ze kiezen toch vaak met hun hart voor ons mooie vak in plaats van met hun bankrekening. En zo hoort het ook. Studeren is passie en als je vijf jaar zonder passie die mooie jaren doorbrengt... maak je je studie toch niet af.