Laat studenten het collegegeld in tien termijnen betalen

Als student leef je van maand tot maand. Dus zou het logisch zijn dat je ook het collegegeld in tien termijnen kunt betalen. Chantal van Elden snapt niet waarom de UU deze mogelijkheid niet aanbiedt.

Ik wil het graag hebben over financiën. Nee, niet wegklikken, dit gaat ook over jou – tenminste, als je een student bent die tegen het einde van de maand allerlei capriolen moet uithalen om alle rekeningen te betalen en ook nog een beetje fatsoenlijk te leven. Want waarom biedt de uni alleen de optie om het collegegeld in vier termijnen te betalen of alles in één keer? Waarom kan die bijna tweeduizend euro niet gewoon in tien schappelijke termijnen afgelost worden?

Dit zou voor veel mensen een stuk prettiger zijn. De meeste mensen leven wat financiën betreft namelijk van maand tot maand. Dingen als je stufi-lening en loon worden per maand uitbetaald, ook de huur en zorgkosten worden maandelijks afgeschreven. Dit zijn vaste bedragen waarvan je weet op welk moment ze precies komen of gaan.

Een afschrijving vier keer per jaar daarentegen zit minder goed in je systeem. Zo kan het gebeuren dat je eind mei denkt genoeg geld op je rekening te hebben staan om juni prima door te komen, als er plotseling 325 euro in een digitale wolk opgaat, samen met je juniplannen.

Een kleiner bedrag dat per maand wordt afgeschreven zou veel fijner zijn. Niet alleen omdat de afschrijving van het collegegeld vaak als een onaangename verrassing komt, maar ook omdat sommige mensen het geld simpelweg maar lastig bij elkaar kunnen krijgen. De reden dat mensen de extra administratiekosten van in termijnen betalen voor lief nemen, is tenslotte dat ze niet genoeg (spaar)geld hebben om het bedrag in één keer te betalen. Hoe meer termijnen, hoe prettiger het dan ook is. Je kunt het geld dan ook niet per ongeluk aan iets anders uitgeven.

De vraag is nu: waarom doet de uni dit nog niet? Het is niet alsof er een of andere wettelijke bepaling is tegen meer dan vier betalingstermijnen; aan de Universiteit van Amsterdam en in Nijmegen heb je wel de keuze om in tien termijnen te betalen, evenals aan de Hogeschool Utrecht.

Heeft de uni misschien nooit nagedacht over deze optie? Of is er iets van onderzoek gedaan waaruit bleek dat de meerderheid van de mensen de voorkeur geeft aan een vier afschrijvingen per jaar? Maar waarom biedt de universiteit dan niet meer dan twee opties aan? Wordt dat soms te duur, of is het te veel administratief gedoe?

Het is jammer dat de verkiezingen voor de universiteits- en faculteitsraad al voorbij zijn – en ik sowieso vergeten ben te stemmen – anders had ik gestemd voor de persoon die deze onderbelichte, maar voor vele studenten dringende kwestie op de agenda wil zetten (aangenomen dat er zo’n persoon meedeed).

Voor nu kan ik niets anders doen dan de personen in het bestuur van de universiteit die gaan over het collegegeld oproepen: overweeg eens een maandelijkse afschrijving van het collegegeld, ook al is het misschien wat meer gedoe. De HU en andere universiteiten kunnen het ook.

Tags: collegegeld