Toeristische must-sees binnen de Universiteit

Op een Australische nieuwssite werd Utrecht uitgeroepen tot mooiste grachtenstad van de wereld. In hun toeristische tips stonden geen universitaire gebouwen. Maar volgens Ariënne Mulder zou het goed zijn als de UU hun pareltjes ook gaat promoten. Ze somt er alvast een paar op.

Afgelopen week werd eindelijk bevestigd wat ik en menig Utrechter al lang wist: Utrecht is de mooiste grachtenstad van Europa. Op een Australische nieuwssite werd Utrecht verkozen boven steden als Venetië en Sint-Petersburg en de stad werd zelfs het nieuwe hipsterparadijs genoemd. Bovendien, als kers op de taart, noemden ze een voor mij nog onbekend rapport van de UN Sustainable Development Solutions Network waaruit Utrecht als een van de vijf gelukkigste plaatsen om in te leven naar voren kwam.  Wat woon ik toch in een geweldige stad! Ik glom helemaal van trots.

Daarnaast werden in het stuk, geschreven door twee Australische reizigers, de toeristische hoogtepunten van Utrecht op een rijtje gezet. Best handig moet ik eerlijk toegeven. Ik woon dan wel al zes jaar in Utrecht en om het nog erger te maken werk ik zelfs al twee jaar in een hostel, maar toch vind ik het nog altijd lastig om toeristen de weg te wijzen hier. Wat is nu echt de moeite van het bekijken waard? De Australiërs geven een aantal tips. Natuurlijk komt de Dom voorbij, maar ook noemen ze de werfkelders, het Nijntje museum en een aantal kroegjes.

Ook wordt kort in het artikel aangestipt dat Utrecht een echte studentenstad is. Met dit gegeven in ogenschouw genomen, wil ik ervoor pleiten om nog een aantal hoogtepunten op te nemen in het toeristische must-see lijstje.

Eén daarvan is de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad. Dit gebouw, gelegen op de Drift 27, is het voormalige paleis van koning Lodewijk Napoleon. Het paleis is helemaal gerenoveerd en studie-proof gemaakt, maar het blijft een prachtige plek met als hart de Grande Galerie, oftewel de oude balzaal. Daarnaast heb je vanuit de bibliotheek nog toegang tot de binnentuin en de hofkapel. Zeker de moeite waard om te bezoeken lijkt mij.

Een ander pareltje in de binnenstad is het academiegebouw op het Domplein. In oudste deel van dit gebouw, de Aula, werd in 1579 de Unie van Utrecht ondertekend, die beschouwd wordt als het begin van de Nederlandse staat. Daarnaast is op de zonnebol op het Domplein ook de zinsspreuk van de Universiteit te vinden.

En sinds kort is ons Utrechts Psalter, een handgeschreven psalmboek vol illustraties, toegevoegd aan de UNESCO werelderfgoedlijst. Dit boek lag al sinds 1716 in de Universiteitsbibliotheek, maar is nu te bewonderen in het museum Catharijneconvent. Misschien een tip voor de geschiedenisfreaks onder de toeristen?

Tot slot kwam ik deze week, op zoek naar een studieplek tijdens de drukke tentamenperiode, terecht op de Kromme nieuwegracht. In de binnentuin van een van de universiteitsgebouwen daar, blijkt een enorme bankkluis onder de grond te zitten. Best spannend, die zou ik ook wel graag eens willen bekijken.

Het is natuurlijk geen goed idee om dit allemaal ook daadwerkelijk in de Lonely Planet op te nemen, je moet immers ook nog gewoon kunnen studeren in de UB. Maar ik ga het zeker wel onthouden voor de volgende keer dat ik weer backpackers op bezoek krijg!