Van De Uithof is echt nog wel iets leuks te maken

Body: 

Trek De Uithof echt bij Utrecht door meer woningbouw en een heus intercitystation. Daarvoor pleit Chiem Balduk.

Al is de Utrechtse bevolking nog zo verschillend, er is één ding dat ons verenigd: de haat jegens De Uithof. Of in hipper jargon: het Utrecht Science Park. Of in de woorden van de realiteit: het ratjetoe aan kleurrijke torens en universiteitsgebouwen ergens buiten Utrecht. Ik heb er echter nog wel vertrouwen dat van De Uithof nog wel iets leuks te maken is.

Trek De Uithof echt bij Utrecht door meer woningbouw en een heus intercitystation. Daarvoor pleit Chiem Balduk.

Al is de Utrechtse bevolking nog zo verschillend, er is één ding dat ons verenigd: de haat jegens De Uithof. Of in hipper jargon: het Utrecht Science Park. Of in de woorden van de realiteit: het ratjetoe aan kleurrijke torens en universiteitsgebouwen ergens buiten Utrecht. Ik heb er echter nog wel vertrouwen dat van De Uithof nog wel iets leuks te maken is.

Eredoctor Francine Houben zei het laatst op DUB nog: “De Uithof is een plek waar je zo snel mogelijk weg wilt zijn.” Probleem: je komt er eigenlijk vrij moeilijk weg. Het is een hele rit naar de binnenstad met de overvolle bussen – en straks: overvolle trams. De enige oplossing is in mijn ogen een Intercitystation aan een nieuw aan te leggen spoorlijn om het oosten van Utrecht heen.

De provinciale D66 pleitte er al voor, en werd gesteund door SP, PvdA en GroenLinks. Ook de NS zal er warm voor moeten lopen, want het levert heul wat reizigers op. Er zijn Overijsselse dorpjes die met minder een eigen station hebben – waarom het belangrijkste kennispark van Nederland dan niet?

De nieuwe spoorlijn zou net voor Utrecht Lunetten noordwaarts moeten aftakken en bij De Bilt weer moeten aansluiten richting Amersfoort. Ook dat is voor NS handiger: waar nu de intercity’s tussen Gouda en Amersfoort in Utrecht moeten keren, kunnen ze door de Uithofboog rechtdoor rijden. Scheelt tijd, scheelt kans op vertraging, scheelt boze mensen.

Mogelijk traject via De Bilt of Zeist, via OV Magazine.

Dan de snelweg die De Uithof afsnijdt van de stad Utrecht. Onlangs werd bekend dat deze A27 wordt verdubbeld qua breedte en deels overkapt – maar niet ter hoogte van De Uithof. Foutje van het Rijk, gok ik. Dat hele stuk asfalt moet de grond in, waar het spoor dan mooi bovenop gelegd kan worden.

Blijft De Uithof nog altijd búiten de stad liggen. Daarom wordt het naar mijn mening eindelijk eens tijd om die paar weilandjes en bosjes boompjes rond De Uithof vol te bouwen met woningbouw, waar erg veel vraag naar is. D

e Amelisweerdactiegroepjes moeten eens inzien dat dit stukje ‘natuur’ echt geen achtste wereldwonder is en niet langer de vooruitgang tegen moet houden. Ga eens naar de Utrechtse heuvelrug of de Veluwe – dát is natuur. Of zorg ervoor dat men nooit meer Vinex-slaapsteden maakt op kilometers van Utrecht vandaan: dát is pas natuur- en ruimteverspilling.

Bebouwing van de grond tussen Utrecht en Zeist zorgt ervoor dat De Uithof écht Utrecht wordt en niet langer een tochtgat zonder voorzieningen. De woningbouw rechtvaardigt tevens weer de investeringen in het spoor ernaartoe. Zonder een serieus masterplan wordt De Uithof nooit leuk en blijft het de rotte kies van Utrecht.

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail