“Hoger collegegeld masters is iets anders dan privatisering”

De oppositiepartijen vroegen de minister gisteren in de Tweede Kamer om een nadere toelichting op zijn recente suggestie om de masterstudie duurder te maken. Was hij soms van plan de wo-masters in de toekomst te privatiseren?

De minister wuifde de zorgen echter weg. “Hoger collegegeld vragen is niet hetzelfde als masteropleidingen privatiseren”, reageerde hij. “Ik wil alleen af van de situatie dat universitaire studenten vaak niet eens doorhebben dat ze een bachelordiploma halen omdat ze automatisch doorgaan met hun doorstroommaster.”

De discussie over andere instroomvoorwaarden in het hoger onderwijs wil de minister pas met de Tweede Kamer voeren als hij een reactie heeft gegeven op het rapport van de commissie ‘Ruim baan voor talent’, dat dinsdag verscheen.

HOP