Lezing georganiseerd door SIB Utrecht

18 december - 19:45u tot 21:30u - Instituto Cervantes (Domplein 3, Utrecht)

Gebarentaal heeft een interessante geschiedenis. Tot ver in de twintigste eeuw werd het niet gezien als volwaardige taal, maar eerder als het maken van plaatjes in de lucht. Vanaf de jaren zeventig kwam hier langzamerhand verandering in, ook in Nederland. Dit betekende ook dat er steeds meer informatie kwam over de gebarentaal. Toch is het nog steeds geen volledig geaccepteerde taal. Veel mensen die er in hun dagelijkse leven niets mee van doen hebben, weten nog steeds weinig over deze taal. Hoe werkt gebarentaal eigenlijk precies? Wat zijn de verschillen tussen de verscheidene gebarentalen? En wat is het verschil tussen gebarentaal en gesproken taal?

Op deze avond gaan we hierover in gesprek met Beppie van den Bogaerde, lector aan de Hogeschool Utrecht en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, en Maya de Wit, promovenda aan de Radboud Universiteit en werkzaam als tolk.

Na de lezing is er een borrel bij Café Hemingway!