Lezing georganiseerd door SIB Utrecht

19 maart - 19:45u tot 21:30u - Instituto Cervantes (Domplein 3, Utrecht)

‘Biarkan berlalu akan berlalu’ – laat het verleden toch rusten. Deze uitdrukking klinkt regelmatig als in Indonesië het koloniale verleden ter sprake komt. Indonesië is inderdaad al bijna 75 jaar onafhankelijk en voor de meeste Indonesiërs is de koloniale tijd ver weg. Toch draagt de Indonesische samenleving de diepe sporen van de Nederlandse overheersing en leven in veel families en gemeenschappen de verhalen van bezetting en de strijd om de onafhankelijkheid. Veel van deze verhalen zijn in Nederland onbekend. Ook Nederland is overigens door het koloniale verleden getekend, maar de postkoloniale cultuur brengt er steeds sterkere spanningen met zich mee. Deze avond gaat over de betekenis van het koloniale verleden voor Indonesië en Nederland en over de vraag of het verleden wel te ruste kan worden gelegd.

Hierover gaan we in gesprek met Remco Raben en Jeffry Pondaag. Remco Raben is bijzonder hoogleraar koloniale en postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Jeffry Pondaag is voorzitter van het Comité Nederlandse Ereschulden, de stichting die de belangen van de (Indonesische) burgerslachtoffers behartigt, die onder de Nederlandse koloniale periode hebben geleden onder het geweld van de oorlogsmisdaden gepleegd door de Nederlandse militairen.

Dit programma is gratis en openbaar toegankelijk. Na de lezing is er een borrel in Café Hemingway!