Op 30 en 31 maart geeft de Utrechtse Studenten Cantorij haar kleurrijke lustrumconcerten met het programma Gegenstimme, het muzikale antwoord op onze actuele wereld vol oorlog en geweld. Een uniek samenspel van klanken met slagwerkster Tatiana Koleva en Ties Mellema’s zeer geprezen saxofoonkwartet AXES. Koop je kaarten voor de Nicolaikerk in Utrecht (30 maart, 20:15) of de Zuiderkerk in Amsterdam (31 maart, 15:30).

Gegenstimme is een programma vol contrasten: het lijden tegenover het dromen, de oorlog tegenover de natuur. Enerzijds worden menselijke verschrikkingen uit het verleden en heden bezongen, en anderzijds klinkt er een tegenstem tegen de zinloosheid van oorlog en de puurheid van de natuur. Voor de uitvoering van dit concert werkt de Utrechtse Studenten Cantorij samen met slagwerkster Tatiana Koleva en het AXES saxofoonkwartet onder leiding van Ties Mellema.

Componist Wim Dirriwachter componeerde speciaal voor de Utrechtse Studenten Cantorij de indrukwekkende koorcyclus Gegenstimme op gedichten uit de bundel Gegenlicht die de joodse dichter Paul Celan in de jaren na de Tweede Wereldoorlog schreef. Daarnaast staat in het Planctus Cygni van Gerard Beljon het onnoemelijke leed van bootvluchtelingen centraal. I dream of peace van Libby Larsen is gebaseerd op gedichten van kinderen over de oorlog in voormalig Joegoslavië. Contrasterend aan de ellende klinkt een hoopvolle tegenstem: in Voices of Nature van Schnittke wordt de puurheid van de natuur bezongen en Dreams van Ludo Claesen laat ons horen dat dromen het leven waard maken te leven.

Data:

30 maart 20:15