35 miljoen voor toponderzoek economie

De roep van het Utrechtse college om een economischonderzoekinstituut met internationale reputatie hangt samen met destart komend najaar van de opleiding domeingerichte economie.Volgens het college moet Utrecht een blijvende speler op hetterrein van de economie worden en daarvoor is toponderzoek eenvoorwaarde. Bovendien moet het nieuwe instituut een voorname rolgaan spelen bij de vormgeving van de toekomstige Utrechtsemasteropleiding industrial organization en finance.

De voorkeur van het college gaat uit naar een instituut met alsthematisch zwaartepunt van onderzoek financieel en businessmanagement. De definitieve richting zal echter ook afhangen vandegene die het instituut van de grond gaat tillen. Volgens hetcollege zijn er in Nederland maar een paar mensen die hiervoor debenodigde kwaliteiten hebben. Als niemand van hen die taak op zichwil nemen, is vrijwel zeker het hele project weer van de baan.

Het nieuwe instituut zal zich in eerste instantie los van hetonderwijs ontwikkelen. De opleiding domeingerichte economie wordtin de Utrechtse binnenstad gevestigd; het onderzoekinstituut krijgteen plaats op het terrein van het University vanwege deinternationale uitstraling van het Kromhoutterrein en omdat detoekomstige economische masteropleiding waarschijnlijk vanuit hetUniversity College zal worden verzorgd.

Het nieuwe instituut kan het rekenen op 3,5 miljoen gulden perjaar. Dat is meer dan de helft van het bedrag van zes miljoengulden dat vanaf het jaar 2002 beschikbaar is om nieuwe opleidingenvan onderzoekruimte te voorzien. Daarnaast krijgt ook de opleidingdomeingerichte economie nog eens een miljoen gulden per jaar.

Het resterende anderhalf miljoen zal worden verdeeld onder deandere nieuwe opleidingen die van start gaan. Het leeuwendeel isbestemd voor Informatiekunde en Bestuur- enorganisatiewetenschappen, die tot 2006 kunnen rekenen oprespectievelijk driekwart en een half miljoen gulden per jaar.

EH