6pack is back

"Het positivisme overheerste vorig jaar", geeft MaartenFlinkenflgel (22) van Mebiose als verklaring. "De naam was bekend,dus je denkt dat je goed zit", sluit Judith Vastenhout (23) vanV.U.G.S. zich bij hem aan. Maar de naam alleen bleek niet voldoendeom het succes van het eerste 6pack in 2000 te evenaren.

Het idee voor dit grootse feest ontstond toen USFStudentenbelangen haar zestigjarig bestaan wilde vieren en haarlid-verenigingen om hulp vroeg. De studieverenigingen Mebiose,V.U.G.S., ECU'92, Proton, USf en UBV sloegen de handen ineen enorganiseerden een feest met professionele uitstraling tegen eenlage prijs. De Universiteit Utrecht kon de samenwerking tussen destudieverenigingen wel waarderen en besloot een subsidie tegeven.

Het eerste feest was met 2000 studenten uitverkocht. Maar voorhet tweede feest werden 'maar' 1650 kaarten verkocht terwijl methet budget gerekend was op een sold out. "Die kaartjes die je nietverkoopt, voel je. Bovendien is de drankomzet dan ook lager", zegtJudith die - voor de goede orde - zegt dat het feest desondankszeer geslaagd was. Samen met Roel Raatgever (24) van USF zat Judithvorig jaar ook in het bestuur; ze besloten dit jaar te blijven omhun ervaring te delen zodat niet dezelfde fouten gemaakt zoudenworden.

Promoteam

Toen duidelijk werd dat 6pack een doorstart kreeg, werden eerstbestuurlijke veranderingen doorgevoerd. UBV was uit 6pack gestapten Incognito en Alcmaeon namen haar plaats in. Ook was duidelijkdat er harder moest worden getrokken aan de promotie. Hiervoor werdhet 6pack-promoteam opgericht. Roel: "Het team stond bijvoorbeeldmaandagochtend om acht uur te flyeren bij de bussen. En er stond op16 mei een dj te draaien op De Uithof. Je merkt dat dat werkt wantje hoort studenten naast je in de bus aan elkaar vragen: 'ga jijook naar 6pack'?"

De begroting werd dit jaar beter in de gaten gehouden. Maarten:"Die is niet meer gebaseerd op een uitverkocht feest maar op 1750verkochte kaartjes." Aangezien het een professioneel doch goedkoopfeest moest worden, is een goede samenwerking met bedrijvenbelangrijk, zeggen de organisaoren. Desh Ramnath (25) van Mebiose:"We hebben ons dit jaar niet blind gestaard op een bedrijf, maarzijn juist met meerdere gaan praten om te kijken wat demogelijkheden zijn. Zo konden we de beste uitkiezen." Maarten:" Wewilden een bedrijf dat enthousiast is; dan maar wat minder geld.Voordeel is dat je weet dat je volgend jaar weer bij hen terechtkan."

Het bestuur stak dus veel tijd in het vinden van de juistesponsor. Maarten: "Als je belt en vertelt dat je een feest voorstudenten organiseert, denken ze vaak dat het een dom zuipfeestis." Om dat te weerleggen heeft het bestuur een promotiefilmgemaakt die de nadruk legt op de professionele uitstraling van hetfeest. Bovendien merkten ze dat bedrijven een beetje huiverigtegenover sponsoring staan. Maarten: "Je krijgt vaak het commentaardat studenten niet altijd waar maken wat ze beloven. Bovendien zijnveel bedrijven door de economische malaise erg voorzichtig gewordenen willen ze echt waar voor hun geld."

Netwerk

In deze slechtere economische situatie merkten de studenten algauw dat een goed netwerk erg van pas kwam. Zo had een bestuurslideen vriendin die net aan de Hogeschool voor de Kunsten wasafgestudeerd en geheel vrijwillig het ontwerp voor de flyersmaakte; kende iemand anders weer iemand die gratis hunpromotiefilmpje draaide; had Roel contacten met de vj die niksvraagt voor zijn optreden van deze donderdag en kende Desh weeriemand die werkte voor het partydrankje Flgel die zorgde voor eensponcorcontract bij. het drankmerk.

Inmiddels is het feest dus uitverkocht, en lijkt het bestuurfinancieel goed uit de verf te komen. Een happy end dus.

Marieke Feringa