Rachel Carson Afstudeerprijs 2021

Wat is de Rachel Carson Afstudeerprijs?

De prijs is een initiatief van de VVM, netwerk van milieuprofessionals en een aantal milieu­studieverenigingen. Hiermee willen zij grotere bekendheid geven aan het milieu- en duurzaamheid­onderzoek dat studenten hebben uitgevoerd. De juryleden zijn afkomstig uit het milieuwerkveld, de universiteiten en het hoger onderwijs.

De prijs is vernoemd naar de schrijfster en ecoloog Rachel Carson die bekend werd door haar boek ‘Silent Spring’, uit 1962, mogelijk het eerste boek waarin de milieuproblematiek een centrale plaats inneemt. De titel is een verwijzing naar de lente van het apocalyptische jaar dat de vogels niet meer zingen doordat zij als gevolg van het gebruik van bestrijdingsmiddelen zijn uitgeroeid.

Wie mag er meedoen?

De wedstrijd staat open voor studenten aan Nederlandse universiteiten en hogescholen die tussen 1 januari 2019 en 24 november 2020 zijn afgestudeerd op een onderwerp met een directe relatie tot milieu of duurzame ontwikkeling. Afstudeerwerken die al eerder voor deze prijs zijn ingediend worden niet in behandeling genomen. Voor deelname komen in aanmerking: bachelor scripties en bachelor eindwerkstukken zoals adviesrapporten, video’s, en andere werken uit het HBO en masterscripties uit het WO. De HBO en WO inzendingen worden apart beoordeeld.

Wat kun je ermee verdienen?

De voorselectiecommissies voor HBO en WO beoordelen alle inzendingen en bepalen welke werken worden genomineerd. Op een feestelijke bijeenkomst waarop de winnaar bekend wordt gemaakt, kunnen alle genomineerden hun afstudeerwerk presenteren.

Verder biedt de VVM de winnaars de mogelijkheid om een artikel te publiceren in tijdschrift Milieu. Hierdoor wordt het werk van de student onder de aandacht gebracht van een breed netwerk van milieuprofessionals. De winnaar ontvangt een geldbedrag van ten hoogste € 500,-.

Wat zijn de aanmeldingscriteria?

De student of diens docent/begeleider stuurt uiterlijk 1 december 2020 een digitaal exemplaar (als PDF) van zijn of haar afstudeerwerk naar het bureau van de VVM. Het afstudeerwerkstuk of de scriptie moet tussen 1 januari 2019 en 24 november 2020 zijn beoordeeld. Het afstudeerverslag moet vergezeld gaan van:

• een volledig ingevuld inschrijfformulier, en
  • een bewijs van beoordeling door de opleiding. Het bewijs van beoordeling moet duidelijk het exacte cijfer van beoordeling tonen en niet het afgeronde cijfer. Ook moet het bewijs het eigenlijke cijfer voor de scriptie tonen. Een bewijs dat alleen het samengestelde cijfer (waarin ook een cijfer voor het proces en/of de eindpresentatie is meegenomen) toont is onvoldoende. Hiertoe volstaat doorgaans alleen het originele beoordelingsformulier.

Criteria HBO:

• voor scripties met een eindcijfer lager dan een exacte 8 (bijv. 7,8) dient een aanbevelingsbrief van de afstudeerbegeleider meegestuurd te worden.

Criteria WO:

• Het eindcijfer voor de scriptie zelf moet minimaal een 8 zijn (bij een gecombineerd cijfer, gaat het dus om het cijfer voor de scriptie). Scripties beoordeeld met bijv. een 7,8 worden niet in behandeling genomen.
  • Stuur een aanbevelingsbrief van de afstudeerbegeleider mee.
    Let op: voor scripties beoordeeld met een exacte 9 of hoger is geen aanbevelingsbrief  nodig.

Aanmelden

Je kunt je aanmelden door het inschrijfformulier in te vullen. Bij inschrijving is het noodzakelijk alle gevraagde documenten aan te leveren.

Prijsuitreiking

In 2020 reiken we de afstudeerprijs niet uit. We steken de feestelijke uitreikingsbijeenkomst namelijk in een nieuw jasje. In 2021 vindt de prijsuitreiking plaats op vrijdag 28 mei tijdens Groene Peper, hét duurzaamheidsevenement voor hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (voorheen bekend als NDDHO).