Afgestudeerden zorgen voor verstopping op woonmarkt

Luc (29), lobbyist voor een milieuorganisatie, woont al zes jaarin een fraai SSH-pand aan een van de Utrechtse singels. Demilieukundige maakt voorlopig weinig aanstalten om hetstudentenhuis de rug toe te keren. "Waarschijnlijk wil ik ooit weliets anders, maar ik ben niet actief aan het zoeken. Ik woon hierop een prachtige locatie en het bevalt me wel om een huis samen metanderen te delen. Bovendien heb ik steeds tijdelijke banen gehad,waardoor ik me nog niet elders wilde vestigen."

Veel Utrechtse ex-studenten zijn nog zeer tevreden met hun kamerin het hartje van de stad. Anderen willen wel weg maar bungelenonder aan wachtlijsten of zijn gefrustreerd op zoek naar eenbetaalbare koopwoning. De Landelijke studentenvakbond (LSVb) noemthet 'blijven plakken' van werkende mensen in hun studentenkamer alsbelangrijkste oorzaak van de kamernood. Volgens de bond zijn er inUtrecht 6500 studenten op zoek naar een kamer.

De Stichting Sociale Huisvesting (SSH), de belangrijkstewoningcorporatie voor Utrechtse studenten, zal binnenkort eenonderzoek starten naar het precieze aantal afgestudeerden dat noggehuisvest is in haar studentenwoningen. Ook volgensSSH-voorlichtster C. de Vries zijn het vooral de honkvasteafgestudeerden die voor verstopping op de woonmarkt voor jongerenzorgen. "Het aantal nieuwe aanmeldingen neemt niet toe, maar dewachttijden lopen gigantisch op. Zelfs voor een woning op hetnieuwe complex op de Cambridgelaan moet je nu al 27 maandenwachten."

De woningbouwvereniging heeft zich ten doel gesteld haarwoningvoorraad binnen vijf jaar uit te breiden met 1500 eenheden.Voor een groot gedeelte betreft het nieuwbouw. Op dit moment wordtonderzocht of in De Uithof driehonderd nieuwe kamers kunnen wordengebouwd. Om de doorstroming op de wachtlijsten te bevorderen wil deSSH verder bestaande panden in de binnenstad aankopen. Zo wordentwee grote panden aan de Oudegracht en een pand aan de FCDonderstraat verbouwd tot ruime appartementen, waar doorstromerseen nieuw onderkomen moeten vinden. "Liever drie etages dan zeskamers", meent De Vries.

Een belangrijke reden voor de slechte doorstroming is datstudenten bij aankomst in Utrecht er niet aan denken zich in teschrijven bij de gemeentelijke woonservice. Dit gebeurt vaak pas naeen aantal jaar. Wanneer ze uiteindelijk op zoek willen gaan naarzelfstandige woonruimte, blijkt hun inschrijfduur vervolgens langniet toereikend om in aanmerking te kunnen komen voor de gewenstewoning. Tijdens de introductiedagen werd nieuwe studenten daarom demogelijkheid geboden zich voor 35 gulden gelijktijdig in teschrijven voor de SSH, de Stichting Jongeren Huisvesting Utrecht(SJHU) en de Woonservice. 130 studenten maakten gebruik van hetaanbod.

Voor de vertwijfelde eerstejaars student biedt dit alles nogweinig soelaas. Door de economische hausse blijven de nieuwehospita's weg, wervingscampagnes ten spijt. De financile noodzaakvan 'iemand in de kost' is weggevallen. Bovendien lopen studentendie genoodzaakt zijn zwart te huren binnenkort het risico hunuitwonenden-beurs te verliezen. Door de nieuwe koppelingswet kunnende gegevens van de gemeentelijke basisadministratie en de IB-groepworden gekoppeld.

De LSVb riep eerder deze maand de politiek op iets te doen aande kamernood. De journalist Wouter Klootwijk vindt die studentjeswat al te braaf. In het Volkskrant-magazine pleitte hij afgelopenweek voor wat meer eigen initiatief. Waarom geen omgebouwde keetneerzetten, aan het Wilhelmina-park bijvoorbeeld.

Xander Bronkhorst