BAMA: De geschiedenis

Conventie van Lissabon, 1997: Eerste aanzet tot het opwaarderenvan en het gelijkschakelen van universitaire studies in Europa.

Parijs

Sorbonne-verklaring, 25 mei 1998:

Wordt ondertekend door ministers van Frankrijk, Duitsland,Italie en Groot-Britannie.

Zij willen een sterk Europa door het versterken van deintellectuele, culturele, sociale, wetenschappelijke en technischedimensies. Hierin spelen universiteiten een centrale rol. Vandaardat er een Europees universitair systeem moet komen waardoor er inalle aangesloten landen dezelfde opleidingsstandaard en studieduurzal gelden. De gelijke kwalificaties moeten het ook mogelijk makenmakkelijker werk te vinden in het buitenland. Ook docenten enonderzoekers moeten vaker in het buitenland gaan werken dan nu hetgeval is. Dit alles in het kader van kennisuitwisseling.

Bologna

Bologna-verklaring, 19 juni 1999:

Wordt ondertekend door de ministers van onderwijs van 31Europese landen en borduurt voort op de Sorbonne-verklaring.Benadrukt wordt dat universiteiten een belangrijke rol spelen in deontwikkeling van Europa omdat universiteiten onafhankelijk zijn.Het hoger onderwijs in Europa moet voor de hele wereld eenaantrekkelijk imago krijgen, zoals ook de Europese cultuur enwetenschap dat heeft . Afspraak: een bachelor duurt drie jaar enmoet succesvol zijn afgesloten om op te gaan voor de mastertitel.In 2001 komen de ministers van onderwijs in Praag weer bij elkaarom over hetzelfde onderwerp te praten.

Den Haag

Zomer 2000: advies van de commissie-Rinnooy Kan aan de ministervan onderwijs Hermans. Voor de invoering van hetbachelor-mastersysteem zijn nauwelijks wijzigingen in de wet nodig.De studieduur voor exacte richtingen blijft vijf jaar (3 jaarbachelor, 2 jaar master) en de andere richtingen krijgen vier jaar(3 jaar bachelor, 1 jaar master). Na drie jaar krijgen studentenals ze aan de eisen voldoen een bachelordiploma, dat kan volgens dewet al sinds 1998.

Utrecht

Oktober 2000: het college van bestuur van de UU stelt hetontwikkelingsplan vast. Bachelor-master krijgt de hoogsteprioriteit. Invoering zo mogelijk per september 2002. Totale kostenvan de omslag worden beraamd op 30 miljoen gulden.

Zoetermeer

November 2000: notitie van minister Hermans over invoeringbachelor-masterstelsel.

Hermans neemt advies Rinnooy Kan over en stelt voorkwaliteitskeurmerken voor opleidingen te ontwerpen. Hbo-masterszouden dan ook een wo-keurmerk kunnen verwerven. Universiteitenreageren geschokt.


'Je kunt makkelijk switchen'

Sara Ross (20) heeft haar studie aan de WashingtonUniversity een jaar onderbroken om in Utrecht economie- engeschiedenisvakken te volgen. Ze vertelt over hetbachelor-mastersysteem in Amerika.

"Ik ben derdejaars aan de universiteit van Washington. Dieuniversiteit was mijn eerste keus. Het is moeilijk om erop te komenen het collegegeld is zeer hoog. Je moet op interview komen engoede schoolresultaten hebben.

De bachelorfase duurt bijna overal in Amerika vier jaar. Wewerken niet met blokken, zoals hier, maar met semesters. Per halfjaar volg je vier of vijf vakken. Je hebt echt elke dag les. Jekiest een major, of twee. Dat is je hoofdvak. Er zijn heel veelverschillende majors. Ik doe bijvoorbeeld marketing business.

"Voor je major moet je verplicht vijf vakken volgen. Verder moetje zeven vakken kiezen die totaal niets met jouw studiegebied temaken hebben. Dat kan alles zijn, van natuurkunde tot geschiedenisof filosofie. De overige vakken kies je vooral binnen het kader vanje major, maar die is ook tamelijk breed. Daarnaast kun je eenminor, een soort tweede specialisme, kiezen, maar dat hoeft niet.Ik doe Duits, gewoon omdat ik daarin genteresseerd ben. In praktijkvolgen de meeste studenten in het eerste en tweede jaar deverplichte kost van hun major en dan in het derde en vierde jaarveel vrije vakken. Je hoeft aan het eind van bachelorfase nietzoals hier een scriptie te schrijven, dat komt pas als je echtwetenschapper wilt worden.

"Cijfers zijn geweldig belangrijk, vooral voor de studenten diena hun bachelor een master willen doen. Die duurt meestal nog tweejaar en is een echte specialisatie. Lang niet iedereen doet dat. Jekunt met een bachelordiploma namelijk ook een goede baan krijgen,alleen zijn je doorgroeimogelijkheden dan kleiner. Meestal word jeniet meteen aangenomen voor een master. Je moet werkervaring hebbenen je moet geld hebben verdiend om die master te kunnenbetalen.

"Wat ik slecht vind aan het Amerikaanse systeem, is dat helegoede studenten vaak puur uit geldgebrek aan slecht gekwalificeerdescholen moeten studeren. Het goede is dat je zo makkelijk kuntswitchen van richting. Al mijn vrienden weten namelijk niet echtwat ze willen kiezen. Zelf heb ik eerst vakken gevolgd voor demajor biology. Daarna ben ik geswicht naar marketing business.Vertraging liep ik daardoor niet op, want die verplichte vakken vanbiologie kon ik weer invullen in mijn vrije ruimte. Hierna wil ikde master social work doen. Weer totaal iets anders dan marketingbusiness, maar dat kan makkelijk."

Christie Hofmeester