BAMA: De structuur


Alfa-gamma

In de alfa- en gammafaculteiten zal waarschijnlijk elke bacheloropgebouwd zijn rondom majors van 105 punten en een breed aanbod vanminors van 21 punten. De major kan worden beschouwd als het vastegedeelte van de studie. De minor zal in de meeste gevallen buitende discipline van de major worden gevolgd en wordt ook speciaalontworpen voor studenten van buiten de discipline. Verder wordtdoor de alfa- en gammafaculteiten gewerkt aan een liberal artsprogramma, waarin studenten grote keuzevrijheid zouden moetenkrijgen uit het vakkenaanbod van de betrokken faculteiten.

De alfa- en gammafaculteiten zullen naar verwachting zowel n-als tweejarige masters ontwikkelen. Naast een beperkt aantal oponderzoek gerichte masters, komt er een ruimer aanbod van mastersdie opleiden voor het maatschappelijk veld. Ook zullen er specialemasters komen voor beroepsgroepen zoals psychologen en rechters. Debedoeling is dat alfa- en gammafaculteiten ook gezamenlijk eenpakket aan masters zullen ontwikkelen op de snijvlakken van defaculteiten. Op dit gebied is tot nu toe nog niet veel vooruitganggeboekt.

Door de vierjarige bekostiging van de studies zal voortweejarige masters extra financiering moeten worden gezocht. Ook destudiefinanciering is maar voor vier jaar. Hiervoor wordt enerzijdsgedacht aan overleg met de verschillende beroepsgroepen, anderzijdsaan invulling van de masters door zogeheten duale trajecten waarineen deel van de opleiding tegen betaling wordt gewerkt. Voor dewetenschappelijke masters bestaan plannen het tweede jaar tebeschouwen als eerste jaar van een promotietraject. Studentenzouden hiervoor een beurs kunnen krijgen van de universiteit.


Bij de schemas:

De bachelorfase (de twee grote groene blokken)gaat in alle gevallen drie jaar duren. De masterfase in debeta-faculteiten duurt twee maal n jaar, terwijl in de alfa- engammafaculteiten zowel n- als tweejarige masters komen. In de alfa-en gammafaculteiten gaan bovendien stemmen op om de masterfase enhet promotietraject in elkaar te schuiven. Studenten kunnen dan eentweejarige master volgen, waarna ze in drie jaar zouden kunnenpromoveren. Dat kan als een deel van de aio-opleiding wordtovergeheveld naar het tweede jaar van de master. Ook de beta'sdenken er over om masterfase en promotietraject inhoudelijk meer teintegreren.

VWO: Voortgezet wetenschappelijkonderwijs

BA/BSc: Bachelor of Arts, resp,Science

MA/MSc: Master of Arts, resp. Science (dehuidige drs.)

Prof. M: Master gericht op speciefiekberoep

M/C&E: Master of Communication andEducation

PhD: Philosophical Doctor (de huidigedr.)


Liberal arts

De decanen van de alfa-gammafaculteiten hebben een groepdocenten onder leiding van hoogleraar Lingustiek Thijs Pollmann deopdracht gegeven om te onderzoeken of er naast de disciplinairebacheloropleidingen ook een zogeheten 'liberal arts' bachelor kanworden ingericht.

Pollmann: "Dat zou een breed programma moeten worden, waarinstudenten hun studie kunnen samenstellen uit cursussen van alledeelnemende faculteiten. Zoiets als wat Algemene Letteren nu voorde Letteren is. Voorlopig gaan we uit van een 'liberalarts'-programma voor studenten uit de alfa-gammafaculteiten, maarje zou je kunnen afvragen of zo'n opleiding niet universiteitsbreedvorm moet krijgen. Ja inderdaad, een soort University College, maardan Nederlandstalig en zonder selectie aan de poort. Ik wil metnadruk stellen dat we daar nu nog niet aan toe zijn, maar degedachte op zich lijkt mij heel inspirerend."


Beta



In de beta-faculteiten is vorige week na een intensievediscussie gekozen voor inrichting van bachelorprogramma's die netals in de alfa/gamma faculteiten bestaan uit een major van 80procent van de studiepunten en een minor van 20 procent. De majorbestaat uit een duidelijk omschreven cursusaanbod in een(inter)discipline, voor de minor kan in principe een keuze wordengemaakt uit het complete Utrechtse aanbod. Of dit beperkt moetworden tot het betacluster of dat eventueel ook uit het aanbod inalfa-gamma gekozen kan worden staat nog te bezien. In ieder gevalkan op deze wijze ook een vrijwel disciplinair studiepad wordensamengesteld, waarop door verschillende decanen enonderzoeksdirecteuren is aangedrongen. De enkele jaren geledeningevoerde betawaaier had ook al ten doel de keuzevrijheid vanstudenten in de eerste studiefase te vergroten, maar tot nog toe isdat nog maar mondjesmaat gelukt. De huidige opleidingsstructuur istoch nog tamelijk strak in curricula georganiseerd en gekoppeld aande eigen disciplines.

In de masterfase zullen de betafaculteiten twee soortenprogrammas aanbieden. Voor studenten die zich hopen te kwalificerenvoor een promotieplaats komen er tweejarige masters die nauw zijnverbonden aan een van de bestaande onderzoekscholen. De hoeveelheidplaatsen in deze masters zal beperkt zijn en de toegangseisenzullen dus waarschijnlijk streng worden. Omdat Utrecht niet in alleonderzoekscholen is vertegenwoordigd betekent dit, dat eenpercentage studenten na het behalen van het bachelordiploma vanuniversiteit zal veranderen. Veel van deze masterprogramma's zullenEngelstalig zijn. Voor studenten die geen wetenschappelijkeambities hebben, ontwikkelen de betafaculteiten een palet vanzogeheten 'professional masters' (inclusief de lerarenopleiding).Ook die opleidingen zullen twee jaar gaan duren. Wel zullen zijnaar verwachting een minder streng toelatingsbeleid voeren.

Een speciale regeling geldt voor studenten farmacie dieapotheker willen worden. Zij volgen samen met anderefarmaciestudenten de bachelor farmacie en kiezen daarna voor de eenspeciaal driejarige masteropleiding voor het apothekersdiploma.


Medisch

De artsen en dierenartsen hebben hun curriculum net zodanigveranderd dat invoering van bachelor-master op dit momentonhaalbaar is. De opleiding biomedische wetenschappen doet mee metde aanpak van de beta-faculteiten.