Benoeming Oudkerk zorgt voor onrust

Docent Paul Wouters schrijft “verbijsterd” te zijn over de aanstelling. Hij vindt dat Oudkerk zich als PvdA-wethouder van Amsterdam schuldig heeft gemaakt aan “een verregaande schending van bestuurlijke integriteit”. Hij moest in 2004 aftreden vanwege onthullingen over bezoek aan straatprostituees. Zijn voornaamste verdienste op cultureel gebied is volgens de briefschrijver dat hij de term ‘kutmarokkanen’ in zwang heeft gebracht.

Oudkerk zou volgens Wouters op weinig respect kunnen rekenen binnen de Haagse Hogeschool en daarbuiten. Zijn komst past volgens de docent in de lijn die werd ingezet met de benoeming van lector René Diekstra, die als hoogleraar werd ontslagen nadat hij zich had schuldig gemaakt aan plagiaat.

Ruben Kofman, lid van de medezeggenschapsraad van de Haagse Hogeschool, vindt de brief fel van toon. “Natuurlijk krijg je discussie als er iemand als Oudkerk wordt aangesteld, maar de hogeschoolraad is verzekerd dat er een zorgvuldige sollicitatieprocedure aan de komst van Oudkerk vooraf ging.”

Het politieke verleden van Rob Oudkerk heeft uiteindelijk geen rol gespeeld bij zijn benoeming, aldus collegevoorzitter Pim Breebaart van de Haagse Hogeschool. "Bij zijn sollicitatiegesprek hield Oudkerk een ijzersterke presentatie. Natuurlijk is er even stilgestaan bij zijn politieke verleden, maar voor zijn functioneren als lector maakt dat niets uit."

HOP