Bescherming e-consument kan veel beter

Dat concludeert de Utrechtse juriste mr. Clara Sander in hetbinnenkort te verschijnen rapport 'Consumentenbescherming bijtransacties op afstand'. In haar onderzoek vergelijkt Sander dewetgeving die Nederland en Duitsland hebben opgesteld op basis vande richtlijn die de Europese Unie in 1997 op dit punt heeftuitgebracht.

In Nederland is die richtlijn overigens pas in februari van ditjaar zonder verdere discussie overgenomen. In Duitsland heeft weldiscussie plaatsgehad met als gevolg dat consumenten zich daar nuin een aantal opzichten beter tegen agressieve verkopers kunnenwapenen. Zo kan een Duitse consument een besteld product in veelgevallen kosteloos terugsturen, terwijl een ontevreden Nederlandsekoper altijd zelf de verzendkosten moet betalen. Bovendien moetenNederlandse kopers binnen zeven dagen beslissen of ze hun aankoopwillen houden. Duitsers hebben twee weken de tijd om de koopongedaan te maken.

Volgens Sander kan uit haar onderzoek niet worden geconcludeerddat Nederlandse consumenten slecht tegen agressieve verkopersworden beschermd. Wel noemt zij het jammer dat de Nederlandseoverheid zo lang heeft getreuzeld dat discussie over de vraag hoeconsumenten in het e-tijdperk te beschermen, in ons land nauwelijksis gevoerd. Daardoor biedt de wet consumenten in ons land minderbescherming dan in Duitsland het geval is.

EH