Borst wil meer eerstejaars Geneeskunde

Dit studiejaar werden er nog 1813 eerstejaars toegelaten. Dataantal moet worden verhoogd tot 1920, vindt Borst. Ze is bang dater met een instroom van 1813 eerstejaars te weinig studentenoverblijven die doorstromen naar de vervolgopleiding voorhuisartsen.

De kans is klein dat de verhoging komend studiejaar al ingaat.Als minister Hermans het advies van Borst overneemt, dan meldt hijdat pas op Prinsjesdag. Dan publiceert Hermans het HOOP, waarin hijaangeeft hoe het hoger onderwijs van de toekomst er moetuitzien.

Over het aantal eerstejaars geneeskunde wordt al jarengesteggeld. Twee jaar terug opperde toenmalig minister Ritzen hetaantal te verhogen tot 1925. Borst wilde toen niet verder gaan dan1875. Uiteindelijk werden het er zelfs nog minder, omdat hetkabinet en de universiteiten het niet eens konden worden over definanciering van de extra studenten.

Onder druk van de Landelijke Huisartsenvereniging LHV verhoogdeBorst begin dit jaar al het aantal opleidingsplaatsen voorhuisartsen. Het zijn er nu 361, 36 meer dan voorheen. Om ervoor tezorgen dat deze extra plaatsen ook allemaal worden bezet, is eenuitbreiding van het aantal

geneeskunde-eerstejaars noodzakelijk, aldus Borst.

Anders dan de LHV vindt Borst een uitbreiding met 36 extraopleidingsplaatsen voldoende om een dreigend tekort aan huisartsenaf te wenden. Volgens de LHV komen steden als Den Haag en Rotterdamnu al moeilijk aan nieuwe huisartsen. De belangenvereniging bepleitdan ook een toename van 175 huisartsen-in-opleiding.

MtW, HOP