'Britney Spears is niet beroemd geworden omdat ze zo goed kan zingen'
'Britney Spears is niet beroemd geworden omdat ze zo goed kanzingen'
Naast zijn studie bestuurs- en organisatiewetenschapis Daniel Klein (22) fulltime directeur van een platenmaatschappij.Een niet alledaagse combinatie. "Het mooie van deze business is, isdat het niet voorspelbaar is", zegt de student-directeur op de setvan Barend en Van Dorp, terwijl Zaphod, de nieuwste release op hunlabel de soundcheck doet voor het optreden later op de avond. "Alsdeze band vanavond aanslaat, kan het ineens gaan rollen."
Soms wel vier keer per week op weg naar feestjes en concerten;op bezoek bij televisie- en radioprogramma's; Deplatenmaatschappijdirecteur moet overal even z'n gezicht laten zienen een praatje maken. Het klinkt als een ontspannend leven. MaarDaniel laat er geen misverstand over bestaan: "het is vooral ookheel hard werken."
Voortdurend is hij bezig met het promoten van zijn artiesten.Optredens regelen, advertenties plaatsen, radiostationsinteresseren, journalisten peilen etc. "Vooral jonge bands die netkomen kijken begrijpen niet hoe de business in elkaar steekt. Zevinden zichzelf goed en denken dat dat genoeg is. Ze zien vaak nietin hoe veel geld en moeite het kost om ergens te komen", verzuchtde derdejaars student. Tussendoor probeert Daniel te regelen datFrits Barend bij de aankondiging van het nummer even het plaatjevan Zaphod voor de camera laat zien. Dat blijkt verboden te zijn,maar hij mag wel twee exemplaren op tafel leggen.
Dat Daniel vanavond een band in Barend en Van Dorp heeftgekregen is echt een buitenkansje. Om een plaat op de radiogedraaid te krijgen bijvoorbeeld, moet hij normaal gesproken eenprofessionele plugger inhuren die de potentiele hit onder deaandacht brengt van de radio- en televisiestations. Hoe beter deplugger (lees: hoe meer contacten), hoe duurder die is, terwijlGreenheart Music een kleine maatschappij is die niet over zo veelgeld beschikt. "We proberen wel eens een plaatje te pluggen, maardan komen we er soms achter dat we vijfduizend euro voor nietshebben uitgegeven", zegt Daniel. Het is dus heel moeilijk om eenplaat in de top 40 te krijgen, want al is die nog zo goed, als jegeen behoorlijk budget hebt om de plaat te promoten, zal het nooiteen hit worden. Daniel is zelfs van het omgekeerde overtuigd:namelijk dat je met goede marketing ook een slecht product grootkunt maken. "Je denkt toch niet dat Britney Spears beroemd isgeworden, omdat ze zo goed kan zingen?"
Omdat Greenheart Music te klein is voor het commerciele circuitmet de bijbehorende hoge budgetten, richt de maatschappij zichvoornamelijk op doelgroepmuziek, zoals bijvoorbeeldsinger-songwriter en wereldmuziek. "Ook metal is een goed voorbeeldvan doelgroepmuziek", legt Daniel uit. "Die doelgroepen zijnafgebakend en daardoor makkelijk te bereiken. Je weet in welketijdschriften je moet adverteren, welke journalisten je moetbenaderen, op welke festivals je moet zijn." Dat kan ook een kleinemaatschappij opbrengen. Toch is niet alleen geld bepalend. "Hetgaat ook om het moment, als het net allemaal samenvalt. Dattegelijkertijd de plaat wordt gedraaid, de bladen er over schrijvenen de artiest komt touren. Dan kan het zomaar aanslaan.'
Autoverkoper
Na de show van Barend en Van Dorp raakt Daniel even aan de praatmet Freek de Jonge, een van de gasten van vanavond. Freek, die zelfook optrad, vond de drum 'n bass met rock cross-over van Zaphod welgeinig en Daniel geeft hem snel een cd'tje. "Je weet maar nooit."Ook bij de borrel na afloop heeft hij zijn doosje met cd's onderhandbereik. Daniel is niet het type autoverkoper, zoals hij hetzelf noemt. 'Daar gaat mijn haar echt recht van overeind staan,soms word je echt helemaal doof van de verkooppraatjes." Hijprobeert een beetje zijn eigen stijl te hebben, die hij als'inhoudelijk' omschrijft. "Je kunt beter eerlijk zijn." Maar hoe jehet ook wendt of keert, een makkelijke babbel is onmisbaar als jeplaten wilt verkopen.
Daniel was er vroeg bij. "Op mijn dertiende organiseerde ik mijneerste party in het plaatselijk jeugdcentrum." Vier jaar later hadhij al zijn eigen bedrijfje Daniel Klein Producties, waarmee hijevenementen organiseerde. "Godzijdank heb ik eerst mavo, toen havoen vervolgens vwo gedaan, want daardoor had ik veel tijd voorandere activiteiten." Bij de organisatie van zo'n festival vierjaar geleden in Waddinxveen kwam hij, door een optreden van DeKast, in contact met de directeur van de muziekuitgeverijGreenheart Publishing. Zo is het balletje gaan rollen. Daniel: "Ikheb daarna veel promotie gedaan, getourd met bands en zo, ook voormijn eigen bedrijf."
Na drie jaar intensieve samenwerking besloten Daniel endirecteur-rockartiest Ruud Krebaum (ex-seagull en ex-whitemansions) vorig jaar samen een platenmaatschappij op te richten.Dat werd Greenheart Music. "Onze platenmaatschappij geeftverschillende labels uit waaronder Roxon, ons eigen label waarZaphod op is verschenen, maar ook een paar buitenlandse labels diewij in de Benelux vertegenwoordigen."
De bedoeling is dat Greenheart Music en Roxon gaan groeien. BijRoxon staan een paar releases op stapel en Daniel heeft net eennieuw dance-label binnengehaald voor Greenheart Music. "Over tweejaar zou ik een label willen met een aantal acts die wereldwijdbekend zijn." Daniel legt uit dat als je een label hebt met eenpaar honderd platen die wereldwijd aardig verkopen, je daar goedvan kan leven. "Dat levert meer op dan wanneer je een mega-actonder je hoede hebt."
Na afloop van de borrel, het is al een uur, gaat Daniel nog evenlangs bij Yorin FM. Hij kent DJ Menno en wil hem een cd'tje geven,omdat hij benieuwd is naar zijn mening. Daniel is er over aan 'tdenken een remix te laten maken van 'Born' het nummer dat zevanavond hebben gespeeld, maar twijfelt. "Heeft het zin? Als hetniet aanslaat is het weggegooid geld. In de hele branche gaat hetslecht. Door de vlucht die cd's branden en muziek downloaden heeftgenomen, is de verkoop ingezakt en zijn alle partijen voorzichtigergeworden." Menno belooft dat hij naar het plaatje zalluisteren.
Dood
Getuige de wallen onder zijn ogen trekt de combinatie van werkenen studeren een flinke wissel op Daniels leven. "Ik slaap vaakamper en een avondje niks doen, kan ik me niet permitteren", aldusde student die zijn leven omschrijft als een chaotische, maargeplande toestand. Dat plannen gaat hem aardig af, want ondankszijn drukke baan heeft hij na twee jaar gewoon tachtig studiepuntengehaald. "Ik moet keuzes maken, ook met tentamens", zegt Daniel."Dan zeggen docenten, dat ik een zes heb, maar makkelijk een negenhad kunnen halen. Maar ja, dat is dan de keuze die je maakt." Zelfsziek zijn, moet de drukbezette student plannen. "De eerste vier,vijf dagen van mijn vakantie ben ik altijd ziek, dan ben ik echthelemaal dood."
Alhoewel de combinatie studeren en werken dus niet meevalt,heeft Daniel nooit getwijfeld. "Ik wil dat papiertje, je weet nooithoe het allemaal loopt." Soms steekt hij wat op tijdens college,dat hij kan gebruiken in zijn bedrijf. Af en toe hoort hijdaarentegen ook dingen, die hij in de praktijk anders heeftgeleerd. Een ding is duidelijk: "Het allerbelangrijkste isnetwerken, dat is mijn ervaring en dat heb ik ook op schoolgeleerd." Wat dat betreft maakt het niet uit wat voor werk je doet,legt de student uit: "als je iets in de Europese politiek gedaanwil krijgen, dan moet je geen brieven schrijven naar Den Haag, maardan moet je naar Brussel toe. Zo gaat het ook in demuziekindustrie. Je moet altijd ter plekke even een babbeltjemaken. Dat levert meestal wel wat op."
Om twee uur vertrekt de delegatie van Greenheart Music uitHilversum. Het werk zit er op. In de auto laat Daniel nog een paarplaatjes horen, die hij overweegt uit te brengen. Een houseversievan 'Everthing I do, I do it for you', ziet hij het wel goed doenop een skihutverzamelaar. Hetzelfde geldt voor de van beatsvoorziene uitvoering van het jaren zestig nummer 'Those were thedays my friend'.'Filosoferend over de mogelijkheden van een revivalvan de happy hardcore, verdwijnen ze in de nacht.
Joost van der Spek