Buitenlandse student blowt en drinkt

Bijna de hele steekproef (90 procent) drinkt minstens één keer per week alcohol. En nog eens 74 procent rookt wel eens een joint, terwijl 27 procent zich aan paddo’s waagt.

In Nederland consumeren ze opmerkelijk méér genotmiddelen dan in eigen land. Zo blowt een op de vijf buitenlandse studenten hier dagelijks, terwijl slechts een op de twaalf dat thuis ook deed. Van de 29 procent buitenlandse studenten die hier dagelijks alcohol drinken, had slechts eenderde thuis dezelfde drinkgewoonte, aldus Vox.

De ondervraagde uitwisselingsstudenten pappen vooral met elkaar aan; ze vinden minder aansluiting bij hun Nederlandse collega’s. Van alle respondenten heeft ongeveer een kwart de nacht doorgebracht met minimaal één ‘Dutch lover’. Het percentage dat het bed deelde met iemand ‘van buiten’ ligt veel hoger: 61 procent.

Veel buitenlandse studenten vinden het dan ook moeilijk om contact te krijgen met Nederlanders. Die zijn moeilijk te benaderen, vinden de gasten, ze zijn krenterig, stinken nogal eens, en doen te veel gel in hun haar. Maar gelukkig zijn er ook positieve punten. De Nederlandse vriendelijkheid wordt geprezen, net als de ‘open-mindedness’.

Per saldo pakt het daarom nog redelijk goed uit: 70 procent van de ondervraagden, die gemiddeld ruim zeven maanden in ons land zijn, wil wel langer in Nederland blijven. Ze leren het land ook een beetje kennen: koningin Beatrix kennen ze so wie so, maar na het tonen van een foto wist het gros ook te melden dat die meneer ‘Balkenende’ heet en onze premier is. En nog wat: zestig procent verwacht al zijn studiepunten binnen te halen. Dus het is niet alleen blowen en zuipen wat de klok slaat.

AH