CDA wil bindend studieadvies voor ouderejaars

Vooruitlopend op het nieuwe bekostigingssysteem voor het hoger onderwijs waaraan PvdA-minister Plasterk van OCW momenteel werkt, heeft de grootste regeringsfractie in de Tweede Kamer alvast wat uitgangspunten geformuleerd: een kwart van de totale hoger onderwijsbekostiging wordt ingezet als ‘vaste voet’, om de continuïteit van instellingen te garanderen. Twintig procent van de bekostiging wordt uitgekeerd als diplomabonus. Dat bedrag krijgt een instelling als een student daadwerkelijk zijn opleiding voltooit.

De rest van het geld wordt onder hogescholen en universiteiten verdeeld op basis van het aantal studenten. “En daarbij kijken we alleen naar de nominale studieduur van vier jaar”, legt CDA-kamerlid Jan Jacob van Dijk desgevraagd uit. De meerkosten die instellingen maken voor langzame studenten, kunnen ze betalen uit de diplomabonus.

“Met onze keuze voor bekostiging van nominale studieduur willen we instellingen prikkelen om de studiebegeleiding te intensiveren. Natuurlijk zijn er ook dan nog studenten die niet mee kunnen of willen. Daarom willen we instellingen de mogelijkheid geven om ook in het tweede en derde jaar een bindend studieadvies te geven.”

HOP