Cryptofiel Kees Volkers stopt ermee

"Van jongs af aan maak ik al puzzles voor anderen. Dat is leukom te doen en met het maken van het U-blad cryptogram kon er eenpaar centen aan overhouden. Voor het U-blad ben ik begonnen toen ikzelf nog aan het geografisch instituut werkte. Niet lang daarna benik freelance journalist geworden maar hier gewoon meedoorgegaan.

Er zijn algemene cryptogrammaticaregels, maar elkecryptogrammenmaker heeft toch zijn eigen stijl. Ik houd wel van decryptogrammen van de Volkskrant. Ik vind dat er niet teveel grappenin moeten of rare kronkels. Ik ga uit van een diagram van 14 bij 14hokjes. Daar vul ik woorden in. Vervolgens leg ik het weg en gadaarna de omschrijvingen erbij bedenken. Gemiddeld ben ik er vier,vijf uur mee bezig. Het verschilt, want het is een creatief procesen soms heb je geen inspiratie.

Per week krijg ik ongeveer zestig inzendingen. Sommige mensensnappen niets van cryptogrammen, maar blijven toch insturen. Ikkrijg toezendingen uit heel Nederland. Soms heb ik het idee datstudenten het U-blad in het weekend mee naar huis nemen en dat dande moeder de crypto maakt. Op de universiteit stuurt vooral hetondersteunende personeel, de secretariaten, de crypto's in. Diehebben blijkbaar het meeste tijd en interesse. Het is een grappigidee dat ze het gezamelijk doen. Zo'n groepsgebeuren had ik vroegermet mijn studentenhuis ook op zaterdagochtend. De lol van eencryptogram is moeilijk uit te leggen. Iemand die houdt vancryptogrammen wordt toch raar gevonden.

Waarom ik ermee stop? Het kost teveel tijd en na elf jaar heb ikeen punt van verzadiging bereikt. Ik heb alle woorden welgehad."

Arjen Kramer, vierdejaars aio bijscheikunde:

"Ik doe het cryptogram sinds ik hier studeer, vanaf 1992. Maarik stuur hem lang niet altijd in. Als je niets wint, doe je datminder snel. Ik probeer het cryptogram eerst altijd alleen en danga ik overleggen. Het is leuker dan kruiswoordpuzzles omdat je namoet denken. Als je de antwoorden ziet, is het vanzelfsprekend.Ooit heb ik geprobeerd zelf een cryptogram te maken, maar dat vielme nog behoorlijk tegen. Ik vind het jammer dat dezecryptogrammaker stopt, maar voor mij persoonlijk is het niet zoerg. Mijn contract bij de universiteit loopt bijna af dus daarnazou ik het toch niet meer doen."

Annelies Dankbaar, vijfdejaars taal- encultuurstudies:

"Sinds ik mijn huidige vriend heb, maak ik samen met hem decryptogrammen. Meestal begin ik meteen donderdag en zondagochtendis 'ie meestal af. Ik vind het wel leuk, je moet echt evennadenken. Alleen vind ik het jammer dat er af en toe foutjes in deopmaak zitten. Als ik de oplossing inlever, doe ik dat meteen intweevoud op mijn naam en die van mijn vriend. Maken we twee keerzoveel kans om te winnen."

Frank Schuemie, student sterrenkunde:

"Al jarenlang maken we aan de bar bij Biton samen het cryptotijdens de borrel op donderdagavond. Het is echt traditie geworden.De oplossing insturen komt er meestal niet van, na een avondjestappen."

Heleen Hoekstra, wetenschappelijk medewerkster bij defaculteit Letteren:

"Elke donderdagmiddag heb ik samen met mijn kamergenootcryptolunch. Toen ik een nieuwe kamergenoot kreeg, bleek diegelukkig ook van crypto's te houden. Tijdens het eten maken we hetcrypto, dikwijls met de stopwatch ernaast om te kijken hoe snel wehet kunnen. Twaalf minuten is onze recordtijd. Het cryptogram maakik al zolang die in het U-blad staat. De snelheid komt vooral omdatwe de stijl gewend zijn van de maker. Wat dat betreft zal het weleen uitdaging zijn als na de vakantie een andere cryptomaker komt,maar wat mij betreft had deze niet weg gehoeven. Ik vond decryptogrammen prima."

CH