Dag van het Aangespannen Paard

De Dag van het Aangespannen Paard wordt georganiseerd door zes studenten diergeneeskunde, die zich door vele vrijwilligers laten bijstaan. Dit evenement werd dit jaar voor de zestiende keer gehouden.

Op het terrein waren enkelspans en tweespans, getrokken door tuigpaarden en shetlanders te bewonderen, en er was onder meer een Friese hengsten show, een marathon en een rassendefilé.

Tevens was er een ‘strodorp’. Op deze braderie waren oude ambachten te bekijken en de modernste snufjes op paardengebied te koop. De kinderen konden zich laten schminken en zich vermaken in een speciaal voor hen ingerichte kindertuin.

Een vast onderdeel is de koetsentocht met een route door heel Utrecht en omgeving, die dit jaar vertrok vanaf University College. Zowel het stadsgerij (landauer of omnibus) als het plattelandsgerij (sjees en Tilbury), werd bereden door in oorspronkelijke klederdracht gehulde dames en heren. Tijdens de presentatie van de Koetsentocht op het hoofdterrein werden de rijtuigen getoond en werd er uitleg over gegeven.

Kijk voor een foto-impressie van de Dag van het Aangespannen Paard op http://www.ublad.uu.nl/aangespannenpaard.

AH