De rechtbank live in de collegezaal of thuis

Hoogleraar Rechtstheorie Ton Hol leidt een project waarbinnen live-beelden van Utrechtse rechtzaken voor het onderwijs bruikbaar gemaakt moeten worden. De UU is daarmee de eerste universiteit die dit initiatief neemt. "Eind van dit kalenderjaar gaan we experimenteren met de beelden. Je kunt je voorstellen dat er behoorlijk wat techniek bij komt kijken."

Binnen het project wordt ook onderzocht of het mogelijk is om studenten, via een speciale inlogcode, op hun pc in te laten loggen bij een rechtzaak die op dat moment aan de gang is. "Zo kunnen ze thuis achter hun computer live naar rechtzaken kijken", aldus Hol.

De hoogleraar hoopt op termijn met de beelden van de rechtzaken onderwijsondersteunend materiaal te ontwikkelen. Docenten kunnen dan gebruik maken van 'oud' beeldmateriaal om duidelijk te maken hoe bepaalde juridische procedures in de praktijk uitwerken.

De gevoeligheid van sommige zaken is volgens Hol nog een obstakel voor zijn plannen. "Het is nog de vraag of alle betrokkenen bij een rechtzaak wel hun medewerking willen verlenen aan dit project."

MV