De week van Ronald Plasterk:

-De grootste wijziging die minister Plasterk wilde doorvoeren in de studiefinanciering betrof de aflossingsregels. Ex-studenten gaan de IB-Groep pas betalen als ze ten minste 120 procent van het minimumloon verdienen. Bovendien wordt de terugbetaling uitgesmeerd over 25 jaar. Dat laatste voorstel viel yoy zijn verbazing slecht bij studentenorganisaties ISO en LSVb: "Aflossen tot aan je pensioen", schreven zij in een gezamenlijke reactie. Plasterk beloofde met ISO en LSVb in gesprek te gaan over het plan: als ze het voorstel per se van tafel willen, zal hij het schrappen.

-De Tweede Kamer toonde deze week veel belangstelling voor het type graduate schools dat minister Plasterk beoogt. Daarin krijgen promovendi eerst gezamenlijk onderwijs en daarna pas kiezen ze voor een onderzoeksgroep. Plasterk wil de beslissing over de graduate schools niet vanuit de Hoftoren nemen: de universiteiten, wetenschapsorganisaties en de promovendi gaan eerst met het ministerie in gesprek. Oppositiepartij D66 is op voorhand bevreesd voor de arbeidsrechterlijke gevolgen die het plan voor promovendi kan hebben, maar volgens de minister heeft het een niets met het ander te maken.

HOP