Dierenbescherming wil gedragscode voor studenten

Aanleiding voor het voorstel is de aanhoudende berichtgeving over dieren die worden mishandeld bij ontgroeningsrituelen. Zo kwamen er zieke geiten terecht op de stoep van een Amsterdams studentenhuis en werden er levende goudvissen opgedronken.

Praeses Veerle Rohof van de Landelijke Kamer van Verenigingen staat welwillend tegenover het verzoek. “Als het aan ons ligt worden er helemaal geen dieren gebruikt bij ontgroeningen.” ISO-voorzitter Bastiaan Verweij wil ook best om de tafel met de inspectie, maar vindt een aparte gedragscode eigenlijk onzin. “Studenten moeten zich gewoon aan de wet houden, dus een aparte code is nergens voor nodig.”

Overigens heeft de LKvV al een gedragscode over ontgroeningsrituelen. Universiteiten en hogescholen zien er op toe dat de gezelligheidsverenigingen zich daar ook aan houden. Anders kan een instelling subsidies stopzetten en de beurzen van bestuurders bevriezen. Dat gebeurde dit jaar nog in Delft, waar ‘feuten’ zouden zijn mishandeld bij een ontgroeningsritueel van het Delftsch Studentencorps.

HOP