Discussie uniform toetssysteem hervat: 'Onvoldoendes devalueren einddiploma'

Discussie uniform toetssysteem hervat: 'Onvoldoendes devaluereneinddiploma'

Het college van bestuur ziet in het toestaan van tweeonvoldoendes, mits het niet de verplichte vakken van de majorbetreft en het eindcijfer minimaal een 5 is, een mogelijkheid hetaantal herkansingen te beperken. Veel herkansingen leiden volgenshet universiteitsbestuur tot een lager rendement. Bovendien leggentweede en derde pogingen een groot beslag op collegezalen en detijd van docenten.

Volgens de leden van de commissie zou een dergelijk beleid eendevaluatie van het Utrechtse diploma betekenen. Bovendien vroeg menzich af waarom juist de vakken waarvoor de student zelf kiest meteen onvoldoende zouden mogen worden afgesloten.

Hoewel rector Gispen benadrukte geen onoverkomelijke problemente zien ("dan heeft Jantje ergens op zijn lijst een vijfje staan,'so be it'"), toonde hij zich gevoelig voor het argument vandiplomawaardering. Hij zegde de commissie toe de zaak voor deraadsvergadering van januari opnieuw te bekijken.

De invoering van een nieuwe universitaire wijze van toetsen enbeoordelen werd in juni na hevige discussies buiten debesluitvorming over de invoering van het bama-stelsel gehouden. Deuniformering is naar de mening van het universiteitsbestuur echternoodzakelijk omdat in het bachelor-mastersysteem studenten naarverwachting meer dan tot nu cursussen van andere opleidingen gaanvolgen. Daarom wordt het onder meer van belang geacht het grijzegebied rondom de 5,5, die in de ene faculteit wel een voldoendebetekent en elders niet, af te schaffen. In het nieuwe stelsel moetde docent of naar een 5 of naar een 6 afronden. Alleen boven de 6mogen halve punten worden gegeven.

De vraag wanneer een student nu precies in aanmerking komt voorde eenmalige herkansing riep in de commissie vragen op. In deconcepttekst staat dat studenten alleen als ze tijdens een cursushebben voldaan een de minimum-inspanningen en prestaties mogenherkansen bij een onvoldoende. Het college zegt dat vooraf in decursusbeschrijving vermeld moet staan wat er van de studentenverwacht wordt en is het aan de docent om te oordelen of de studentaan de verwachtingen heeft voldaan.

De leden in de commissie vroegen om meer duidelijkheid op ditpunt. Vooral de studenten vrezen een verkapte algeheleaanwezigheidsplicht en vroegen om meer te vertrouwen op de eigenverantwoordelijkheid van studenten. Rector Gispen stelde dat hetnieuwe toetssysteem waarbij studenten meerdere malen opverschillende manieren getoetst worden inderdaad meerbetrokkenheid, 'commitment', van studenten zal vragen, maar deeldede angst van de studenten niet.

XB


Cursuspunt

De faculteit Letteren wil in navolging van de faculteitGeneeskunde het begrip cursuspunt introduceren. Hoe werkt dat?

-Per cursus kan een student maximaal 100 cursuspunten halen

-Cursuspunten kunnen worden verworven door het maken van toetsenen opdrachten maar bijvoorbeeld ook door deelname aan colleges

-De docent bepaalt welke activiteiten cursuspunten opleveren enhoeveel

-Deeltoetsen en deelopdrachten kunnen niet worden herkanst

-Studenten die minder dan 50 studiepunten halen moeten de gehelecursus overdoen

-Studenten krijgen binnen een maand na afloop van de cursuseenmalig de kans een eindopdracht te reviseren of over te doen

Voorbeeld:

Een student moet tijdens de eerste zes weken van een cursusiedere week een opdracht inleveren. Daarnaast is er een afsluitendtentamen. Iedere opdracht levert maximaal 10 cursuspunten op,totaal dus 60. Het tentamen levert maximaal veertig cursuspuntenop.

In theorie zou de student die voor zijn opdrachten zes keer demaximale score haalt kunnen besluiten het afsluitende tentamen telaten schieten. Of iemand die zes keer een acht haalt zou kunnendenken dat hij voor zijn tentamen niet heel erg zijn best hoeft tedoen. Het nieuwe systeem zou berekenend studeren in de hand kunnenwerken. De facultaire commissie voor de invoering vanbachelor-master denkt dat de docent dit zelf kan voorkomen doorbelangrijke tentamens of opdrachten te belonen met meer punten. Zegaat er bovendien van uit dat het belang van het halen van hogecijfers groter wordt als masters selectie gaan toepassen.