Dubbel milieuvoordeel bij verwerking vliegas

Het dubbele milieuvoordeel dat kan worden behaald door vliegasom te zetten in zeoliet staat beschreven in twee proefschriftenwaarop Guido Hollman en Arian Steenbruggen deze week promoveerden.De twee geochemici, die inmiddels ook buiten het onderzoek partnerszijn geworden, startten hun onderzoek in 1994 naar aanleiding vanhet regeringsvoornemen om strengere milieu-eisen te stellen aan opsteenkool gestookte elektriciteitscentrales. De vraag was toen watte doen met de ongeveer negenhonderdduizend ton vliegas diejaarlijks vrijkomt bij de verbranding van steenkool en diehoofdzakelijk werd verwerkt tot kunstgrind en tot vulmiddel voorbeton.

De onderzoekers richtten zich op een al bestaande techniekwaarmee zeoliet uit vliegas kan worden gewonnen, maar ontwikkeldeneen nieuw procédé dat in twee stappen zorgt voor eenopbrengst van zeventig gram zuivere zeoliet uit een kilo vliegas.Hoewel die opbrengst betrekkelijk laag is, is het voordeel van denieuwe techniek dat er voor het eerst volstrekt zuivere zeolietwordt gewonnen door middel van een procédé dat bovendienaan alle geldende milieuregels voldoet. Dit zeoliet kan vervolgensworden gebruikt om vervuild afvalwater te zuiveren.

Met gebruikmaking van zeoliet dat was gewonnen uit vliegas vande Amercentrale in Geertruidenberg, voerden de onderzoekersexperimenten uit met opgelost verfafval en rioolwater. Zij zagenhun vermoeden bevestigd dat het zeoliet op metaal gebaseerdepigmenten zoals cadmium en magnesium effectief bindt als diemetalen vrij in de oplossing aanwezig zijn. Rioolwater was naéén behandeling tachtig procent van het vervuilendeammoniak kwijt, terwijl na vier behandelingen zelfs alle ammoniakwas verdwenen.

Hoewel de nieuwe synthese-methode van zeoliet met zeventig gramopbrengst nog een betrekkelijk laag rendement heeft, heeftenergie-organisatie KEMA, die het onderzoek mede mogelijk heeftgemaakt, al grote belangstelling getoond voor de resultaten enzelfs even geprobeerd om de publicatie ervan tegen te houden.Hollman en Steenbruggen verwachten dan ook zeker dat de door henontwikkelde methode commerciëletoekomstmogelijkhedenheeft.

Erik Hardeman