Eén op vier studenten bang voor huisbaas

Dat de angst terecht is, bleek vorige week voor de Utrechtse rechtbank. Toen stond een huisjesmelker terecht omdat hij twee studenten op de Eisenhowerlaan in Kanaleneiland met geweld uit hun kamer wilde zetten. Een van hen had met succes de te hoge huur aangevochten en maakte aanspraak op een verlaging van bijna 300 euro per maand.

De huisbaas pikte dit niet en bedreigde de bewoners. Een van de studenten kreeg klappen met een stuk hout van de zojuist ingetrapte slaapkamerdeur. Het Openbaar Ministerie eiste twee jaar celstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Volgens voorzitter Gerard Oosterwijk van de studentenvakbond LSVb komen verscheidene keren per maand telefoontjes binnen van studenten die problemen hebben met hun huisbaas. Meestal gaat het om geschillen over de hoogte van de huur of achterstallig onderhoud.

"Zodra ze daarover beginnen, zijn er maar weinig verhuurders die vriendelijk blijven. Vaak laten studenten het erbij. Maar dat politie en justitie er nu iemand voor vervolgen, is een goed signaal naar studenten dat ze vooral aangifte moeten doen als gedrag van huisbazen niet door de beugel kan.''

(AD/UN)