Een avond mee met de Utrecht Skate Parade:

Michiel Stapelkamp (21) is vierdejaars student cognitievekunstmatige intelligentie (CKI). Hij doet voor het eerst mee met detocht.

"Ik skate graag en het lijkt me leuk om dat met een groep tedoen. Volgens mij is het een andere ervaring om in een groep teskaten. Ik denk dat het een stuk gezelliger is, er heerst volgensmij wel een goede sfeer", zegt Stapelkamp. "En, ik vind het ookleuk om ervaringen uit te wisselen met andere deelnemers."

Michiel beoefent de sport nog niet lang. "Ik ben er ongeveeréén maand voor de zomer mee begonnen." De student heeftmeteen goede skates gekocht bij een sportwinkel. "Ze hebbenvierhonderd gulden gekost. Ik heb er dan ook echt voor gespaard."Hij koos voor in-line skates. Die hebben vier wielen. Eentje minderdan skeelers.

"Skeelers zijn meer voor de lange afstanden. Ik heb dezein-lines gekocht omdat je daar meer wendbaar op bent. Je kan er ooktrucjes mee doen, zoals op stoepjes springen." Hij wil de skatesook gaan gebruiken om naar de stad of naar De Uithof te skaten."Dan zijn in-lines ook handiger, vanwege die wendbaarheid."

Stapelkamp vindt het leukste aspect van de sport dat het zowelinspannend als ontspannend is. "Je kunt lekker stil en in je eigentempo doorgaan. Het is in ieder geval leuker dan fietsen omdat jeje meer moet inspannen. Rechtdoor skaten is bijna even gemakkelijkals fietsen, maar je moet continu uitkijken voor takjes ensteentjes die op de weg liggen", aldus de student. MichielStapelkamp noemt zichzelf vooral een recreatieve sporter. "Ikprobeer éénmaal per week te gaan zwemmen en in het skatenben ik ook geen waaghals." De student vindt skaten geen typischestudentensport, maar hij kan het iedereen wel aanraden.

Loes Geerlings (25), mag zich sinds een jaar fysiotherapeutnoemen, en Martje van Riel (25) studeerde in maart af als klinischpedagoge. Loes gaat voor de tweede keer mee met de tocht en Martjeis er vandaag voor het eerst bij.

"Het leukste van zo'n tocht, vind ik, is dat je op wegen komtwaar je anders niet kan skeeleren. En je komt eens in andere delenvan Utrecht,waar je normaal gesproken ook niet zomaar naartoegaat", vertelt Loes. Martje knikt beamend: "Het is leuk om nieuwedelen van Utrecht te zien." De meiden zeggen dat ze niet voor desociale contacten meegaan. Loes: "Ik ben niet iemand die metiedereen gaat ouwehoeren." Aan de andere kant vinden ze het allebeinogal saai om alleen te skaten. Martje: "In je eentje moet je echteen doel hebben." Haar teamgenote knikt: "Met z'n tweeën ishet een stuk gezelliger." Ze vinden het `wel iets hebben' om meteen heleboel mensen samen te skaten omdat zo'n groep overaldoorheen komt.

De twee, die ook samen volleyballen bij Protos, zijn groentjesin de skate-sport. Maar het feit dat ze nog maar net kunnen skatenweerhoudt de dames blijkbaar niet om met deze tocht mee te doen.Loes: "Het tempo ligt helemaal niet hoog, dus we kunnen het welbijhouden." Martje voegt daar aan toe: "Het skaten zelf is nietmoeilijk, alleen het remmen." Loes heeft voor het remmen een blokjeop haar rechter skeeler laten zetten. "Daarvoor greep ik altijdmaar naar een paal, een boom of zomaar iemand als ik wildestoppen", voegt Loes daar aan toe.

Loes en Martje vinden het leukste aspect van de sport dat "hetvermoeiender is dan fietsen, maar weer minder vermoeiend danhardlopen." Een ander groot voordeel is dat het altijd goed weermoet zijn om te gaan skaten: als het regent zijn de wegen te glad."Met mooi weer is het echt leuk om tochtjes te maken. Je bent ooksneller een eindje weg", zegt Martje.

Joke van der Glas

De Utrecht Skate Parade wordt elke vrijdagavondgereden. Het tijdstip en de plaats van vertrek worden wekelijksaangekondigd in het Utrechts Nieuwsblad en op de kabelkrant vanOmroep Utrecht. Aan een Internetsite wordt nog gewerkt.