Een bordeel in een blijf-van-mijn-lijf huis

Het vuurtje werd nog opgestookt door een mail van de stichting Skepsis, die de universiteit beschuldigde van medeplichtigheid omdat directeur Peter de Haan van het Universiteitsmuseum ook de leiding heeft over Sonnenborgh en dus verantwoordelijk is voor de beslissing. "Dat laatste klopt", laat De Haan telefonisch weten. "maar het eerste niet, want ik ben door de universiteit aan Sonnenborgh uitgeleend. De UU staat hier dus helemaal buiten."

"De reservering van de ruimte voor een congres van astrologen is er enigszins doorheen geglipt", erkent De Haan, die overigens beklemtoont dat het niet gemakkelijk zou zijn geweest om het verzoek te weigeren. "Als er gevaar voor overlast dreigt, kunnen we 'nee' zeggen, maar dit zijn keurige mensen die bovendien groot respect hebben voor de astronomie. Als Geert Wilders voor de deur zou staan, zou ik die ook niet kunnen weigeren."

De Jager is niet overtuigd. "Ik hecht zeer aan de zuiverheid van de wetenschap en ik vind dat je een ruimte waarin de wetenschap wordt gepropageerd, niet tegelijkertijd beschikbaar kunt stellen voor een congres over anti-wetenschap, want dat is astrologie in mijn ogen. Kun je dat volgens de statuten niet weigeren? Dan moeten de statuten maar veranderd worden. Ik vind dit net zoiets als een bordeel beginnen in een blijf-van-mijn-lijf huis."

Hoewel De Jager niet gelukkig is met de hele zaak, overweegt hij niet om voortaan elk contact met Sonnenborgh te weigeren, zoals in Trouw en Volkskrant werd gesuggereerd. "Dat zou ook niet kunnen", zegt hij, "want over tien dagen geef ik er al weer een lezing."